Martin Brygmann er frontfigur i filmen til "Meget mere end bare Danmark" kampagnen i 2020

Meget mere end bare Danmark

Foto: PR foto

I 2020 og 2021 stod VisitDenmark bag en kampagne, der havde til hensigt at inspirere og motivere danskerne til i højere grad at udnytte de muligheder, vi har i Danmark.

COVID-19 havde stor betydning for turismeerhvervet, den danske økonomi og den måde, vi danskere og verden omkring os rejste på i en periode med restriktioner og stor usikkerhed. Derfor fik VisitDenmark til opgave - i samarbejde med de danske destinationsselskaber - at udvikle en kampagne med særligt fokus på at motivere danskerne til at tage ud og (gen)opdage deres eget land.

Kampagnen blev bygget på indsigten om, at danskerne, der har været vant til at kunne rejse overalt i verden på jagt efter eventyr, måske havde taget Danmark som ferieland for givet og helt glemt, hvor mange fantastiske oplevelser, der gemmer sig rundt omkring i Danmark. Derfor var udgangspunktet, at ferie i Danmark er "meget mere end bare" og kampagnen vandt en Rambuk for lige netop bedste indsigt.

Kampagnen gjorde brug af hashtagget #baredanmark med en opfordring til danskerne om at dele billeder af deres oplevelser i Danmark på sociale medier. Med knap 125.000 fotos fra danskerne blev der skabt en bevægelse, hvor organisk markedsføring fungerede som inspirationskatalog for danskernes ferie i Danmark. Igennem forløbet teamede VisitDenmark bl.a. op med Momondo og Netflix og fik skabt en unik rejse med tydelige resultater og stærk markedsføring.

Marmorbroen
Foto: Maja Grønholdt Jensen
Salling Rooftop
Foto: Photopop - VisitAarhus

I år 1 startede vi - sammen med skuespilleren Martin Brygmann - ud med at vise de storslåede vidder og øjeblikke, man kan opleve herhjemme, mens der blev trukket strenge til vores minder fra barndommens somre i Danmark. Alt sammen for at huske danskerne på, at ferie i Danmark er "meget mere end bare".

Martin Brygmann er frontfigur i filmen til "Meget mere end bare Danmark" kampagnen i 2020

Meget mere end bare Danmark 2020

Foto: PR foto

I år 2 zoomede vi ind på de unikke oplevelser, de danske wonders, og besøgte en række fine og finurlige steder i Danmark sammen med skuespiller Mette Horn.

Mette Horn og familie kører på Puch Maxi i tv-reklamen for "Meget mere end bare Danmark"

Meget mere end bare Danmark 2021

Foto: PR foto

Om kampagnen

Formål: At skabe rejselyst i Danmark gennem en national kampagne på det danske marked.

Målgruppe: I 2020 var målgruppen personer på 18 år og opefter, som havde holdt ferie med overnatning indenfor de seneste tre år. I 2021 var målgruppen personer på 25 år og opefter.

Partnere: De 19 danske destinationsselskaber

Resultater 2020

Præference for Danmark som rejsemål:

 

Præ: 40 %

Post: 48 

Besluttet at holde ferie i Danmark:

 

Præ: 48 %

Post: 57,5 %

Opfatter Danmark som en attraktiv feriedestination:

 

Præ: 60 %

Post: 65 %

Antal eksponeringer:

 

 

TV2: 22,6 mio.

Facebook: 5,6 mio.

YouTube: 1,2 mio.

Resultater 2021

Overvejer ferie i Danmark:

 

Præ: 56 &

Post: 60 %

Besluttet at holde ferie i Danmark:

 

Præ: 44 %

Post: 47 %

Opfatter Danmark som en attraktiv feriedestination:

 

Præ: 57,5 %

Post: 56,5 %

Antal eksponeringer:

 

 

Facebook: 3,8 mio.

YouTube: 1,3 mio.

Kontakt os for at høre mere om kampagnen

Se flere eksempler på markedsføringen af Danmark

Photo of person picking ramsløg

Gastroindsats 2019-2022

Foto: Richard Clark
Surfing in Klitmøller

Kyst & Natur Vinterkampagne

Foto: Mads Tolstrup