Gastronomi og madoplevelser på ferien i Danmark

Mad og drikke er en vigtig del af ferieoplevelsen i Danmark, og mange turister har blik for den gode mad i Danmark. Mad er nemlig med til at formidle den danske kultur og natur på bedste vis.

Turister tiltrækkes af madoplevelser

Gastronomi og god dansk mad er med til at tiltrække turister til Danmark. For 43 pct. af de udenlandske turister i Danmark er de gode danske spisesteder én af årsagerne til at vælge Danmark. 26 pct. af de udenlandske turister rejser efter de lokale danske madoplevelser, mens 8 pct. har finere gastronomi som rejsemotiv.

For langt de fleste turister er madoplevelser blot én af mange oplevelser som tiltrækker dem til Danmark. De meget dedikerede gastroturister, de såkaldte foodies, rejser næsten udelukkende for at få en specifik madoplevelse, for eksempel et besøg på en kendt restaurant eller for at smage en bestemt råvare.

Madoplevelser i Danmark spænder bredt, her er alt fra madfestivaller, madmarkeder og restauranter med Michelin-stjerner til lokale kulinariske oplevelser som røgerier, kroer, ø-specialiteter og gårdbutikker. Netop derfor er mad noget der motiverer rigtig mange turister rundt omkring i Danmark.

Mad i markedsføringen af Danmark

Mad er et effektivt redskab i markedsføringen af Danmark, da det giver en masse visuelle og sanselige associationer, der kan give appetit på en ferie i Danmark. Fortællingen om de mange danske madoplevelser er en central del af Danmarks brand som rejseland: "come and be part of it". Mad er et af VisitDenmarks 7 temafortællinger, der bruges til at differentiere Danmark fra konkurrenterne. 

Læs mere om temafortællingen Good Food 

Kendskab til dansk mad i udlandet

Wienerbrød, smørrebrød og hotdogs er ikoniske danske specialiteter, der vækker genkendelse i udlandet. Hvilke specialiteter og råvarer der især forbindes med Danmark, varierer fra land til land. Det er derfor vigtigt at diferentiere indholdet, når man bruger den danske madkultur i markedsføringen af Danmark.

Nordmændene forbinder i høj grad Danmark med god dansk mad, og til en hvis grad det nye nordiske køkken.

Svenskerne forbinder i høj grad Danmark med klassisk dansk mad med øl og snaps til.

Tyskerne ved ikke så meget om, hvad den danske madkultur kan tilbyde i forhold til hjemlandets. De kender til Danmarks fantastiske kyster og natur, og forbinder derfor også Danmark med frisk fisk og skaldyr.   

Briterne kender ikke det store til dansk mad, men de er meget nysgerrige på det nye nordiske køkken. De forbinder især Danmark med eksportvarer som bacon, smør, øl og ost samt wienerbrød.  

Hollænderne ved heller ikke så meget om dansk mad. De forbinder især Danmark med smuk natur og outdoor oplevelser, hvilket smitter af på deres opfattelse af, at Danmark byder på fisk, skaldyr og gode råvarer.

Kendskab til dansk mad og specialiteter i udlandet

Del denne side

Mad som rejsemotiv

Spm. Hvad er årsagerne til, at du valgte at holde ferie i Danmark? 

Udenlandske turister på ferie i Danmark

Gode spisesteder: 43%
Lokale madoplevelser: 26%
Finere gastronomi: 8% 

Udenlandske turister i Danmark på:

 

Kyst-og naturferie

Storbyferie

Gode spisesteder

39%

48%

Lokale madoplevelser

29%

21%

Finere gastronomi

6%

11%

Kilde: VisitDenmarks Turistundersøgelse

Danmark og gastronomi

Andel af befolkningen, som i høj grad eller meget høj grad, 
forbinder Danmark med "gastronomi og finere kulinariske oplevelser

Norge: 51%
Sverige: 41% 
Tyskland: 51%
UK: 29%
Holland: 20% 

Kilde: VisitDenmarks Brandmåling 2015

Lokale madoplevelser i KystDanmark

Forskningsprojekt: kvalitative interviews med kystturister om deres madoplevelser i Kystdanmark. Udgivet af Aalborg Universitet.