Årsberetning: Markant stigning i omsætning pr investeret krone

Når det er lykkedes VisitDenmark at skabe markante resultater i 2016, skyldes det blandt andet, at ekstra investeringer i markedsføringen har givet den nødvendige gennemslagskraft, der skal til for at trænge igennem til turisten og øge rejselysten.
Onsdag, august 23, 2017

Hvis man i 2016 investerede 1 krone i VisitDenmarks markedsføring, skabte det en omsætning på 48 kroner. Det er et markant løft fra 2015, hvor tallet var 15.

Den primære årsag er, at VisitDenmark fik en ekstraordinær bevilling på 2 gange 10 mio. kr., som i 2016 blev gearet med 8,2 mio. kr. fra partnere, hvilket gjorde det muligt at køre en stor TV-kampagne på dansk turismes største marked, nemlig det tyske.

I 2016 steg antallet af udenlandske overnatninger med 4,7 procent. Og efter første halvår af 2017 er der sket en yderligere vækst på 4,1 procent i sammenligning med samme periode sidste år.

I regeringens nationale turismestrategi er det målet, at Danmark i 2025 har 17 millioner flere overnatninger end i 2015.

Turisterne kommer ikke af sig selv. Der er benhård international konkurrence, og samtidig stiger mediepriserne og mængden af kommunikation. Det gør, at dansk turisme skal være i front med indsamling og kobling af data og viden om turisternes adfærd til brug for markedsføring, produktudvikling og salg.

Det er også meget vigtigt, at der findes flere økonomiske midler til markedsføringen, så dansk turisme også i 2018 kan få skabt et stort markedstryk og stå stærkere i den internationale konkurrence om turisterne. Det faktum, at VisitDenmark har haft ekstra projektmidler til rådighed i 2016 og 2017 gør, at markedsføringsinvesteringen når over et kritisk niveau. Og gav sig udslag i en Return on Investment (ROI) på 48 i 2016.

Læs mere i VisitDenmarks digitale årsberetning

Del denne side

Se videoer

Hvordan vinder Danmark den internationale kamp om turisterne?

I VisitDenmarks årsberetning giver erhvervsminister Brian Mikkelsen, direktør Ole Andersen, Danhostel, direktør Sebastian Schaper, Ringkøbing Fjord Turisme og CEO og stifter af The Digital Tourism Think Thank Nicolas Hall, hvert deres bud. 

Se årsberetningen

Vis årsberetningen

VisitDenmarks digitale årsberetning er optimeret til de nyeste versioner af de mest anvendte browsere.

Er du Mac-bruger og har svært ved at få videoerne til at spille i Safari, kan du med fordel tjekke, om Adobe Flash Player er installeret. Følg evt. denne vejledning.

Hent årsberetningen