De vigtigste nøgletal for det norske marked lige nu. Læs om overnatninger, omsætning, kendskab og præferencer for Danmark.

Danmark i den norske presse

Som de fleste nordmænd, så har den norske presse også god viden om Danmark. Dette er både vores styrke og udfordring. Vi har mulighed for at henvende os til niche medier, som skriver om gastronomi, design og rejser og fortælle om de små skjulte perler, unikke oplevelser og mindre kendte byer. Samtidig kræver der, at vores presseturer og tips har en spids vinkel, samt at vi går et ekstra skridt for at bringe både journalister og læsere endnu tættere på et land, som de allerede kender og elsker.
Fredag, august 1, 2014
Konkurrence og udforinger 
Rimelige flybilletter og god norsk økonomi gør, at Danmark er i direkte konkurrence med eksotiske rejsemål som New York, Barcelona og Bangkok. Dette ses også i mediernes rejsehistorier og i aktiviteten hos konkurrerende turistkontorer og turistoperatører, som enda i større grad end før, benytter sig af indholdsmarkedsføring og pressebearbejdning for at nå frem med budskabet. 

I vores kontakt med pressen er vi proaktive, fleksible og vi er afhængige af at tilbyde skræddersyede presseturer, samt individuelle pressebesøg og programmer. Den norske presse har behov for unikke fortællinger fra et land, som de fleste af læserene kender til. Vi samarbejder tæt sammen med journalisterne for at udarbejde artikler, følge med trends og hente inspiration og input til presseturer.  

Trends 
2015 fortsætter vi med at have stort fokus på de norske medier i vores arbejde med oplevelsesferier og gastronomi. Den norske turist skal gerne komme hjem med gode historier og følelsen af, at han har oplevet noget nyt og anderledelse. Vi får stadig flere forespørgsler efter unikke oplevelser fra medierne; om det så er overnatningsmuligheder på toppen af et tre eller på et nyt luksushotel. Samtidig er det også vigtigt at fremhæve det Danmark, som nordmændene har et nostalgisk forhold til, såsom de danske kroer, cykling og aktiviteter for børnefamilierne. 

Blogger og sociale medier
Medierne er i stor forandring og i Norge ses det særligt på printmedierne, som har svære ved at opretholde oplæg og relevans overfor annoncører. Vi har øget vores fokus på bloggere og online publikationer samt udviklet gode samarbejder med flere af Norges største bloggere inden for design, mode, livstil og gastronomi. Samtidig er de digitale medier i stadig udvikling – ikke mindst med henblik på bloggernes position imellem presse og markedsføring. Dette er en spændende udvikling, som vi fortsat vil være en del af. Ydermere vil vi løbende foretage evalueringer af bloggernes målgrupper, indhold, profil og kanaler, før vi indgår et nyt samarbejde. 

Mødemarked
Vi arbejder fortsat på at sprede budskabet om Danmark som destination for møder og konferencer, men er mødt af den udfordring, at der i Norge ikke eksisterer rene mødemedier. I stedet bearbejder vi dagsaviser med mødetillæg og lignende, men deres grundet norske mediers etiske retningslinjer er de meget påpasselige med at tage historierne, fordi de kan blive opfattet som købt og betalt. Derfor kan det være svært at få historierne i de rigtige medier, hvis vi ikke fortæller om nyheder eller ekstraordinære tiltag. 

Del denne side

Her ser du resultaterne for pressomtale på marked Norge i 2013:

Presseklipp Annonseverdi
592 DKK 51 131 235
Type medie Antall klipp
Offline 278
Online 312
TV/Radio 2
Antall journalister/bloggere 65

Topp fem temaer

1. Attraksjoner

2. Gastronomi

3. Overnatting

4. Storbyferie

5. Kunst & Kultur