Danmark i den norske presse

Som de fleste nordmænd har den norske presse også en bred viden om Danmark. Norge er faktisk det marked med det højeste kendskab til Danmark – hele 66 procent. Dette er både vores styrke og udfordring. Vi har mulighed for at henvende os til nichemedier, som skriver om gastronomi, design og rejser, og fortælle om de små skjulte perler, unikke oplevelser og mindre kendte byer. Samtidig kræver det, at vores presseture og tips har en skarp vinkel, samt at vi går et ekstra skridt for at bringe journalister og læsere endnu tættere på et land, som de allerede kender og elsker.
Mandag, september 21, 2015

Øget konkurrence kræver skarpere pitch og høj redaktionel relevans
Rimelige flybilletter og god norsk økonomi gør, at Danmark er i direkte konkurrence med eksotiske rejsemål som New York, Barcelona og Bangkok. Dette ses også i mediernes rejsehistorier og i aktiviteten hos vores konkurrenter, som i endnu større grad end før benytter sig af indholdsmarkedsføring og pressebearbejdning for at nå frem med budskabet.

I vores kontakt med pressen er vi proaktive, fleksible, og vi er afhængige af at tilbyde skræddersyede presseture og programmer. Vi arbejder med de norske journalister som målgruppe, og styrken i vores pressearbejde er at tilbyde presseture og tips til det indhold og de vinklinger, som journalisten ikke har tilgang til selv. Norsk presse har stor integritet, og deltager sjældent eller aldrig på en pressetur, medmindre vi kan give dem adgang til unikke oplevelser af høj redaktionel relevans. Dette gælder specielt dagspressen.

Unikke oplevelser og "skjulte perler" sælger bedst
I 2016 fortsætter vi med at have stort fokus på oplevelsesferier og gastronomi. Den norske turist skal gerne komme hjem med gode historier og følelsen af, at han har oplevet noget nyt og anderledes. Vi får stadigt flere forespørgsler efter unikke oplevelser fra medierne; om det så er overnatningsmuligheder på toppen af et træ eller på et nyt luksushotel. Samtidig er det vigtigt at fremhæve det Danmark, som nordmændene har et nostalgisk forhold til, såsom de danske kroer, cykling og aktiviteter for børnefamilierne.

Vi ser også at nordmænd rejser på flere, men kortere ferier. Dette gør at forventningerne til både forbrugere og journalister er højere. De vil opleve det bedste, som destinationen har at tilbyde – og har måske blot tre dage til rådighed. Til gengæld er budgetterne højere, og der er mere plads til eksklusive oplevelser og et aktivt program.

Optimering af blog- og presseture
Medierne er fortsat i stor forandring, og bloggere vil i øget grad være en vigtig del af mediebilledet. Vi er lykkedes med at etablere gode samarbejder på redaktionelle præmisser med flere af Norges største bloggere indenfor design, familie, livsstil og gastronomi, og mange af disse er tidligere journalister og redaktører, som har ændret publiceringsplatform.

Både bloggere og journalister er mere aktive online end tidligere – og det er vi også nødt til at være. Vores presse- og onlineafdeling samarbejder tæt, så den virale spredning af artikler, billeder og indlæg kan optimeres ved brug af vores egne platforme. Dette giver os også muligheden for at arbejde tæt med vores partnere online, både før, under og efter en pressetur.

Vi foretager løbende og kritiske evalueringer af bloggernes målgrupper, indhold, profil og kanaler, før vi indgår et nyt samarbejde. Ingen bloggere bliver betalt for at deltage på en pressetur.

Vil du have presseomtale i Norge i 2016?
For mere information om presseture og presseaktiviteter i Norge i 2016, kontakt Julie Ryland, jr@visitden..., +47 48 11 19 75.

Del denne side

Presseomtale på marked Norge i 2014:

Presseklip Annonceværdi
618 DKK 50.290.690
Type medie Antal klip
Offline 270
Online 346
TV/Radio 2
Antal journalister/bloggere 84

Top fem temaer

1. Aktiv ferie

2. Gastronomi

3. Attraktioner

4. Storbyferie

5. Kyst og strande

De vigtigste nøgletal for det norske marked lige nu. Læs om overnatninger, omsætning, kendskab og præferencer for Danmark.