Dansk cykelkultur på Ipanema

Den danske cykelkultur vil blive en central del af udstillingen på Den Danske Pavillion på Ipanema stranden under OL i 2016. Uden for pavillonen vil der være en udstilling af forskellige typer cykler. Og inde i pavillonen vil den danske cykelkultur blive illustreret gennem forskellige historier og eksempler.

Alle danskere cykler. Og for mange danskere er cyklen hverdagens transportmiddel, for det er en nem, sund, bæredygtig og effektiv måde at komme fra et sted til et andet i et land, hvor afstandene er korte. Man kan sige, at cyklen er blevet et nationalsymbol for den danske livsstil.

I Den Danske Pavillon på Ipanema vil den danske cykelkultur blive fremstillet med følgende fortællinger: 

CITY OF BIKES

København er kåret som en af verdens bedste cykelbyer. Hele 45 % af alle, der arbejder eller studerer i København, tager cyklen til job og uddannelse, hvilket gør København til den storby i verden, hvor flest tager cyklen. Byen er i stort og småt designet til cykler. I København finder du særlige lyssignaler for cyklister og supercykelstier, der henvender sig særligt til cykelpendlerne. Ved lyskrydsene er der særlige fodskamler, hvor cyklisterne kan hvile fødderne mens man venter på grønt lys. Langs cykelstierne er der skraldespande, der er sat skævt op, så man kan smide affald i dem, mens man cykler forbi i farten. Overalt er cykeltrafikken adskilt fra biltrafikken, hvilket øger sikkerhed og komfort.

Eksempel: Cykelslangen

Cykelslangen er som en hævet motorvej hen over byen – den er bare ikke for biler men for cykler. Cykelslangen har fået en varm velkomst af de mere end 12.000 cyklister, der dagligt bruger den, og er blevet et elsket symbol for, hvor meget cyklen betyder for danskerne. Cykelslangen ligger ved havnen i København og blev opført i 2013.

CYKLING UDEN ALDER

’Alle har ret til vind i håret’. Det er sloganet for foreningen ’Cykling uden alder’, der siden 2013 har sørget for at ældre mennesker på danske plejehjem kommer ud i cykelrickshaws og mærker vinden i håret. De ældre er vilde med initiativet, de frivillige er vilde med initiativet, plejehjemmene er vilde med initiativet, og foreningen har fået henvendelser fra folk fra Østrig til Brasilien, der søger inspiration til at starte lignende projekter i deres hjemlande. Du kan se cyklen i cykelstativet udenfor pavillonen, og endda selv prøve en tur.

Eksempel: Vind i håret

En cykeltur i naturen eller rundt i kvarteret øger livskvaliteten for de ældre på danske plejehjem. Foreningen ’Cykling uden alder’ har siden 2013 taget danske ældre med på cykeltur for at mærke vinden i håret og vække minder fra barndommens cykelture til live.

KIDS ON WHEELS

Turister i Danmark studser ofte over de mange børn i trafikken. Særligt i byerne er ladcykler populære transportmidler for børnefamilien, der bor og arbejder i byen. Børnene er vant til, at cyklen er et helt normalt transportmiddel, og som oftest har de fleste børn lært at cykle, før de starter i skole. I Danmarks tredje største by, Odense, der rummer 200.000 indbyggere, cykler eller går 80 % af børnene til skole. Byen har 545 km cykelsti og forsøger sig med bilfri zoner omkring skolerne, så børnene trygt kan færdes i trafikken.

Eksempel: Kørekort til cykel

I Danmarks tredje største by, Odense, tager skolebørnene i løbet af de første skoleår et cykelkørekort, og lærer her om sikker opførsel i trafikken, som blandt andet inkluderer kendskab til færdselsreglerne.

SHARE A RIDE

Danmark har som nation af cyklister en lang tradition for grønne transportformer. Den kollektive transport har altid været højt prioriteret og udvides i disse år med nye grønne løsninger som elbusser, letbaner i de større byer og en ny metro i København. Derudover er det blevet in at dele. GoMore er et af de populære samkørselsinitiativer, hvor man kan finde et lift hvor som helst i landet, og spare penge samtidigt med at man gør miljøet en tjeneste.

Eksempel: Delebilerne kommer

I de større danske byer, har mange ikke behov for at bruge en bil dagligt. Drive Now gør det muligt at leje en bil, når behovet er der – og uden at belaste miljøet, da bilerne er elektriske. Danmark er det første sted hvor et delebilskoncept er koblet direkte til den kollektive trafik, da man blandt andet kan bruge sit bus- og togkort som brugerkort, til at åbne og låse bilen med samt registrere forbrug.

Del denne side

Danmarksfremstød i Rio

Læs mere om Danmarksfremstødet på Ipanema stranden i Rio i forbindelse med OL 2016. 

Fremstødet er støttet af og udviklet i samarbejde med  Industriens FondRealdaniaNordea-fonden, og Grundfos.