Internationale journalister besøger danske verdensarv

Seks journalister fra Tyskland, Sverige, Holland, Frankrig, USA og Kina er på rundtur til de syv UNESCO Verdensarv steder.
Fredag, april 29, 2016

Fredag aften vender seks internationale journalister hjem efter en rundtur til de syv steder i Danmark, der står på UNESCO liste over Verdensarv.

Rundturen er en del af VisitDenmarks internationale markedsføring af Danmark, for nok vurderer internationale eksperter, at optagelse på den attraktive UNESCO liste medfører flere turister, men de kommer ikke af sig selv. Der skal markedsføring til.

Derfor har VisitDenmark og Slots- og Kulturstyrelsen inviteret journalister fra Tyskland, Sverige, Holland, Frankrig, USA og Kina til Danmark i samarbejde med bl.a. VisitNordsjælland, SydkystDanmark, VisitVejle, VisitKolding og Destination Sydvestjylland. Blandt medierne er Frankfurter Allgemeine Zeitung, amerikanske The Smithsonian Magazine, kinesiske Chinese News Weekly og Skånska Dagbladet.

Must know før must see

”Det har stor betydning i den internationale markedsføring at kunne læne sig op ad et anerkendt og indarbejdet brand. Når man er på UNESCOs verdensarvsliste er man rykket op i must see klassen, fordi man kan man tilbyde oplevelser i verdensklasse. Det ved turisterne, men de skal først have kendskab til, at man eksisterer, siger kommunikationschef i VisitDenmark, Mikkel Thrane.

VisitDenmark arrangerer hvert år presseture til Danmark for ca. 600 internationale journalister, men det er første gang, at den danske verdensarv er temaet for en pressetur.

Med opbakning fra Slots- og Kulturstyrelsen og de lokale og regionale turismeorganisationer er der sammensat et program, der ikke bare fortæller historierne om de syv attraktioner, men som også har givet journalisterne mulighed for at høre om Hamlet-fejringen og historier fra Den Kolde Krig. I Jylland er der bl.a. arrangeret rundgang i Ribes historiske gader med Vægteren, og fredag må journalisterne trække i waders for at få en autentisk oplevelse af Vadehavets spisekammer.

Verdensarv er ramme for andre oplevelser

Netop blandingen af attraktioner i verdensklasse og de små oplevelser og attraktioner er vigtigt, når det gælder om at tiltrække turister til Danmark, vurderer VisitDenmark. Derfor skal journalisterne også have mere med end blot den danske verdensarv.

”Moderne kulturturister vil have autentiske oplevelser, de vil gerne blive klogere på attraktionernes særpræg og historier, men de vil ikke bare være tilskuere. Derfor skal attraktionerne gerne kunne iscenesætte oplevelserne med forskellige aktiviteter, så de på en troværdig måde giver turisterne en større oplevelse. Forstår man fx at bruge attraktionen som ramme for andre relevante aktiviteter, er der større mulighed for at ramme turisterne rent i hjertet, siger kommunikationschef Mikkel Thrane fra VisitDenmark.

Del denne side