Kendt fransk stormagasin holder dansk jul

Det er god branding af Danmark, at det kendte stormagasin i Paris, Le BHV Marais, har valgt Danmark som tema for årets julesatsning. Netop nu kan pariserne shoppe danske produkter, dykke ned i danske juletraditioner og nyde H.C. Andersens eventyr i stormagasinets smukt dekorerede udstillingsvinduer. .
Fredag, november 24, 2017

Pariserne gør klar til at holde jul – og i år bliver det på dansk. Det berømte franske stormagasin Le BHV MARAIS har nemlig valgt Danmark som årets juletema. Fra den 15. november vil stormagasinet være indhyllet i dansk julehygge under sloganet ”God jul! Joyeux Noël danois”.

Den danske julesatsning vil blive markeret med vinduesudstillinger inspireret af H.C. Andersens eventyr hele vejen mod den travle Rue de Rivoli, og danske produkter får en særlig prominent plads på alle etager i butikken. Gennem seks uger vil kunderne også kunne besøge en moderne julestue i stormagasinet i form af ”Petite Maison du Danemark, hvor danske juletraditioner bliver præsenteret i form af workshops med adventskranse, papirklip og kagebagning samt et arbejdende guldsmedeværksted.

"Hos BHV MARAIS har vi valgt at fokusere på Danmark og det berømte begreb hygge, det vil sige at dele gode stunder med sine venner. Danmark er trendy, og vi har mange værdier som fællesskab, komfort og enkelhed til fælles," siger Sébastien Willery, Art Director BHV MARAIS.

God branding af Danmark

Le BHV MARAIS er det stormagasin, hvor pariserne gør deres juleindkøb, og kan sammenlignes med danske Magasin du Nord. Netop derfor har det stor værdi, at Le BHV MARAIS har valgt Danmark som tema for deres juleudstilling.

”Juleudstillingen rammer lige i hjertet af Paris og får fortalt en unik historie om Danmark på det tidspunkt, hvor der er flest kunder i stormagasinet. Det er et scoop, at det mest kendte stormagasin i Paris vælger netop Danmark som sit juletema, og det vil styrke franskmændenes viden om Danmark og forhåbentligt også deres rejselyst,” siger VisitDenmarks markedschef i Frankrig, Ghita Scharling Sørensen.

For at skabe en ægte dansk jul har Le BHV MARAIS valgt at inddrage den danske ambassade i Paris, Maison du Danemark og VisitDenmark som partnere i deres satsning. Ambassaden og VisitDenmark har bidraget med idéer samt indhold for at sikre en autentisk oplevelse af et moderne Danmark og ægte julestemning.

De mange aktiviteter i butikken bliver akkompagneret af en udendørskampagne over hele Paris, et trykt katalog i 500.000 eksemplarer med fokus på Danmark og en omfattende kampagne på sociale medier og andre digitale platforme. For at tydeliggøre turismedelen yderligere samarbejder VisitDenmark også med Galerie Lafayette, som ejer Le BHV MARAIS, egen turoperatør om pakkerejser til Danmark samt promoveringen heraf som led i projektet.

Dansk jul – c’est chic

Valget af Danmark som årets juletema er et udtryk for en stigende interesse i Frankrig for Danmark, dansk kultur og livsstil. Interessen kan blandt andet spores inden for turismen, hvor de franske overnatninger i Danmark steg med 15,5 procent sidste år.

Også den danske ambassade i Paris mærker en voksende interesse for de tiltag, som ambassaden organiserer på det handelsmæssige og kulturelle område.

”Danmark opfattes som et moderne land, hvor miljøbevidsthed, høj livskvalitet og social retfærdighed går hånd i hånd med økonomisk succes. Dette kombineret med vores styrke inden for designområdet har gjort, at vi var et oplagt land for Le BHV MARAIS at have som partner på dette projekt,” siger Kirsten Malling Biering, dansk ambassadør i Paris.

”God jul! Joyeux Noël danois” blev officielt åbnet onsdag den 15. november 2017 af HKH Prinsesse Marie, der tændte julebelysningen i Rue de Rivoli. Herefter var der glögg, dansk mad og dansk-fransk jazz på Le BHV MARAIS tagterasse med udsigt over hele byen.

Julesatsningen er blevet til i samarbejde mellem Le BHV MARAIS, Den danske ambassade i Paris, Maison du Danemark/Danmarkshuset og VisitDenmark.

 

Se video fra åbningen

 

Del denne side

Det franske marked

De franske overnatninger steg med 15,5 pct. i 2016. Øget rejseaktivitet, større forbrug og en positiv opfattelse af Danmark er nogle af forklaringerne på det store boom af franskmænd i Danmark. Potentialet er stort, og ferieperioderne er fordelagtige for at udvide sæsonen i dansk turisme.

Læse mere om markedet