Kulturturisme i Danmark

Kulturturisme handler dybest set om, at turisterne i stigende grad gerne vil rejse efter at opleve lokal historie og kultur. Dette er en del af en større trend, hvor turisterne efterspørger autentiske og unikke oplevelser.

Kultur tiltrækker også turister til Danmark

43 pct. af alle udenlandske turister i Danmark har kultur som ét af deres motiver for at holde ferie i Danmark. Kultur er dog langt fra den eneste årsag til at turisterne vælger Danmark.

Download rapporten om Kulturturisme i Danmark.

Storbyerne har den højeste koncentration af kulturtilbud og tiltrækker derfor også flest turister med et højt kulturforbrug. Udenfor de større byer er det primært kystlivet og naturen, som lokker turisterne til, men en vis del efterspørger også kulturoplevelser. De færreste kyst- og naturturister har dog kultur som et vigtigt rejsemotiv.

Design, gastronomi, film og tv-serier, vikinger er nogle af de områder, som Danmark er særlig kendt for i det store udland. Både i forhold til hvad turisterne efterspørger og hvad Danmark har af tilbud.

Turister bruger kulturtilbud på ferien

62 pct. af alle udenlandske turister i Danmark benytter et eller flere kulturtilbud mens de er på ferie i Danmark. Kulturtilbud defineres som: besøg af historiske attraktioner/seværdigheder, besøg af museer og overværelse af koncert eller events.

Kulturoplevelser skal være synlige, lettilgængelige og bookbare, så flere turister i Danmark benytter dem. Turisternes anbefalinger til familie og venner, bl.a. på de sociale medier, har nemlig stor betydning for at få spredt budskabet om, at der er masser af gode oplevelser at rejse efter.

Desuden er det vigtigt, at de enkelte kulturinstitutioner har fokus på at servicere de udenlandske gæster gennem skiltning, åbningstider og sprog.

Et tættere samarbejde mellem kultur- og turismeorganisationerne på destinationerne, vil også medvirke til at gøre kulturoplevelser en mere naturlig del af ferieoplevelsen.

Del denne side

Hvad er kulturturisme?

En rejseform, hvor kulturoplevelser i bred forstand motiverer mennesker til at rejse til en bestemt destination.

Kulturturisme kan blandt andet involvere:
Kulturarv: bygninger, miljøer m.m.
Kunst og populærkultur
Livsstil: værdier, traditioner m.m.
Kreative industrier: design, film m.m.

VisitDenmarks definition læner sig op af UNWTO’s og ETC’s tilgang.

Hvem er en "kulturturist"?

En såkaldt "kulturturist" kan defineres som turister med kulturelle og/eller historiske oplevelser som én af deres grunde til at vælge Danmark.

Kultur er ikke deres eneste rejsemotiv. Netop derfor skal kulturturisme ikke ses isoleret fra andre former for turisme.

• 58% af storbyturisterne. Andre motiver er: byliv, mad og shopping.

• 35% af kyst- og naturturisterne. Andre motiver er: kystliv, natur og nære oplevelser. Relativt få har kultur som ét af deres tre vigtigste motiver.

Culture Plus Projektet

Projekt om at styrke den internationale kulturturisme i Danmark - udvikling og markedsføring.

Se mere på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.

I projektets styregruppe deltager Slots- og Kulturstyrelsen (formand), VisitDenmark, Wonderful Copenhagen, VisitAarhus, VisitAalborg, UdviklingFyn, Dansk Kyst- og Naturturisme, Sydvestjyske Museer og Copenhagen Phil.

Analyse: Hvad er kulturturisme? Og hvor mange turister rejser efter og benytter kulturtilbud i Danmark. 

Se besøgstal for Danmarks største attraktioner. Læs om udlandets kendskab til danske attraktioner og seværdigheder.