Marked Kina

Kinesisk turisme udvikler sig eksplosivt i disse år, hvilket Danmark også nyder godt af. En fokuseret indsats overfor den kinesiske rejsebranche, de kinesiske rejsejournalister og via de kinesiske sociale medier til forbrugerne, kombineret med generel god presse i Kina, har betydet store stigninger i antallet af kinesiske turister i Danmark.

Situationen
Kinesiske overnatninger har været i kraftig vækst de seneste år. Fra 55.000 i 2008 til 221.000 i 2016. Som led i det Dansk-Kinesiske turismeår i 2017 er målet, at de kinesiske overnatninger i Danmark skal stige med 40 % til 308.000 i 2018.

Mere info i den kinesiske markedsprofil

Udfordringer
H. C. Andersen er kendt i Kina. Men de ved ikke, at han kommer fra Danmark. Danmark har fået god omtale de senere år i Kina pga. statsbesøg, ministerbesøg samt gode og underholdende TV-programmer, der har været i Danmark og filme. Der er dog stadig en stor opgave i at fortælle kineserne, hvorfor de skal tage til Danmark, og hvad de som turister kan opleve i Danmark. Med det dansk kinesiske turismeår i 2017 har Danmark fået ekstraordinær stor omtale i de kinesiske medier. De kommende år skal vise om dansk turisme formår at omskabe den gode omtale til en tilsvarende stigning i kinesere i Danmark.

Muligheder
Typisk vil en kineser tage på en 8-10 dages rundtur i Norden og besøge de norske fjorde samt de 4 hovedstæder. Det betyder, at Danmark kun får 1 (måske 2) overnatninger som typisk ligger i København. For at få lagt flere overnatninger i Danmark ind i rundrejserne arbejdes der på at få turoperatører og pressen til at forstå, at København ikke kan opleves på kun 1½ dag, og at Danmark er andet end København.
Mens de nuværende udlandsrejsende bliver mere og mere rejsevante - og derfor vil efterspørge mere individuelle rejser, vil de nye rejsende på markedet starte ud som grupperejsende bl.a. pga. den tryghed det giver. Med andre ord vil markedet for individuelle rejsende stige samtidig med at der ”fyldes op nedefra” med endnu flere grupperejsende.

Strategien
Strategien ligger klar for Danmark i Kina: Danmark skal have flere kinesere til at vælge Danmark, og de skal blive her i længere tid. Danmark indgår stort set altid i en rejse sammen med Norge, Sverige og Finland. Det er derfor naturligt at samarbejde med de andre nordiske lande. Pt. sker dette i et tæt samarbejde med Norge igennem det fælles selskab Scandinavian Tourist Board, og vedr. workshops er der indgået et projektsamarbejde med Sverige.

Da alle kinesere køber deres rejser til Europa igennem en rejseagent er den vigtigste bearbejdning af det kinesiske marked stadig en B2B-bearbejdning af turoperatører og rejseagenter i Kina. Kineserne er dog meget aktive og informationssøgende på nettet, og det er derfor vigtigt også at være tungt til stede på nettet og de sociale medier. VisitDenmark har en kinesisk hjemmeside rettet mod de kinesiske forbrugere (Visitdenmark.cn). Derudover er VisitDenmark aktiv på kinesernes foretrukne sociale medier WeChat og Weibo. Scandinavian Tourist Board har også en kinesisk hjemmeside rettet mod den kinesiske rejsebranche og pressen (Beiou.org) og er derudover aktive på bl.a. Sina Weibo.
Udover det naturlige samarbejde med København er samarbejdet med Odense/Fyn af stor strategisk betydning. Da alle kinesere kender H. C. Andersens eventyr bruges H.C.A./Odense/Fyn til at få mere Danmark ind i turoperatørernes produkter og dermed lægge flere dage ind i deres Danmarks-programmer.

Del denne side

Markedschef Flemming Bruhn

E-mail: fb@visitden...
Dir.:+45 32 88 99 11
Mobil:+45 40 41 85 15

Vær med på marked Asien, 2018

Få et overblik over de aktiviteter du kan købe dig ind i på marked Asien i 2018. Se pdf her.

Nøgletal

Overnatninger 2016: 0,2 mio,

Turismeomsætning: 385 mio. kr.

Kilde: VisitDenmark

Flyruter

Ugentlige afgange til København 
Beijing: 7
Shanghai: 5

Den kinesiske turist i Danmark

Hvem er de kinesiske turister i Danmark? Derfor vælger kineserne at rejse til Danmark. Sådan modtager du en kinesisk turist.