Marked Sverige

Den svenske turist anno 2017 er i høj grad en digital turist, som forventer nem tilgængelighed til kvalitetsoplevelser og gode overnatningssteder. Kærligheden til Danmark er stadig intakt, men er sat på prøve af en svag svensk kronekurs.

Kortsigtet handler det om at fastholde den markedsandel, som betyder, at Sverige er Danmarks tredje største marked målt på antal overnatninger (1.8 mio.) og det andet største marked, når man kigger på turismeforbruget (DKK 6.4 mia.).
I et lidt mere langsigtet perspektiv handler det om at konvertere det uforløste potentiale, vi kan se eksistere på markedet. Vi skal fortsat udnytte vores styrkeposition i Vest- og Sydsverige, men samtidig også blive bedre til at forklare de købestærke Stockholmere, hvorfor en ferie i Danmark er en god idé – hvergang!

Læs mere i den svenske markedsprofil

Ferieperioder i Sverige

Hvornår holder svenskerne fri? Bortset fra efterårsferien i uge 44 varierer ferieperioderne mellem de forskellige "län" i Sverige.

Her finder du en oversigt over ferieperioderne i Sverige.

Del denne side

Markedschef Peter Krusborg

E-mail: pkr@visitde...
Dir.: +46 70 269 51 71
Mobil: +46 70 269 51 71

Vær med på marked Sverige, 2018

Få et overblik over de aktiviteter du kan købe dig ind i på marked Sverige i 2018. Se pdf her.

Nøgletal
Overnatninger 2016: 1,8 mio. 
 
Turismeomsætning: 6,4 mia. kr.
Kilde: VisitDenmark

 

Døgnforbrug

Døgnforbruget inkluderer indkvartering, mad m.m., og afhænger derfor af overnatnings-form og opholdslængde. 

Kyst- og naturturist: 720 kr.

Storbyturist i København: 1.970 kr.

Erhvervsturist: 1.940 kr.  

Kilde: VisitDenmarks Turistundersøgelse

Flyruter - direkte

Ugentlige afgange til København
Stockholm: 163
Göteborg: 103
Linköping: 6

Ugentlige afgange til Billund
Stockholm: 47

Ugentlige afgange til Aarhus
Göteborg: 66
Stockholm: 85

Færgeruter - ugentlige afgange

Göteborg - Frederikshavn
Varberg - Grenaa
Helsingborg - Helsingør
Ystad - Rønne