Massiv satsning på tv-reklamer i hele Tyskland

Massiv satsning på tv-reklamer i hele Tyskland

Netop nu er de tyske børnefamilier ved at planlægge sommerferien. Og den skal gå til de danske kyster, hvis det står til en række danske turistaktører, der er gået sammen om den hidtil største satsning på tv-reklamer i Tyskland.
Onsdag, februar 1, 2017

I disse uger ruller billeder af strandliv, naturoplevelser og plads til hele familien i et dansk feriehus ud på skærmen hos tyske tv-seere. I en landsdækkende indsats bliver tyskerne eksponeret for budskabet om at tage til Die Dänische Ostsee eller Die Dänische Nordsee, som er de to overskrifter, som en feriehusferie ved de danske kyster bliver markedsført under. Med et samlet budget på mere end 10,4 millioner kroner er der tale om dansk turismes største tv-satsning i Tyskland nogensinde.

Det er NOVASOL, Dansk Kyst- og Naturturisme, Scandlines, Destination Sønderjylland, Ringkøbing Fjord Turisme, Destination Sydvestjylland og VisitDenmark, som står bag den store satsning for feriehusferie i Danmark.

Fællesskab gør indsats mulig

”Uden denne fælles indsats kunne vi aldrig komme i nærheden af tv-reklamer, simpelthen fordi det er så dyrt at køre markedsføring på tysk tv. Det giver stor gennemslagskraft, at vi nu sammen kan komme ud til millioner af købestærke tyske turister med budskabet om feriehusferie i hele Danmark,” siger bestyrelsesformand Bernd Muckenschnabel NOVASOL A/S.

Sidste år var første gang, VisitDenmark gik sammen med en række partnere for at få dansk kystferie på tv i Tyskland. Reklamen fra sidste år blev godt modtaget, og den er grundlaget for den nye fælles indsats, der i år bliver eksponeret på landsdækkende tv og indeholder spots for både Die Dänische Ostsee og Die Dänische Nordsee.

”Tv er et umådeligt stærkt medie, og vi er glade for at kunne bruge tv-spots som spydspids for alle vores aktiviteter i Tyskland. Vi får et godt afsæt netop nu, hvor tyskerne begynder at tænke på sommerferie. Tyskerne er glade for Danmark, de leder efter frihed, plads og let tilgængelig natur. Set fra et tysk perspektiv er Danmark et trygt og sikkert rejseland, hvilket er specielt vigtigt for børnefamilierne i øjeblikket,” siger Mads Schreiner, der er VisitDenmarks markedschef i Tyskland.

Tyskerne den vigtigste målgruppe

Tyske turister står for mere end halvdelen af de udenlandske overnatninger i Danmark og for langt størstedelen af overnatningerne feriehusene. De foreløbige tal for 2016 peger i retning af endnu et rekordår med en estimeret vækstrate på 9 pct. Det glæder Sisse Wildt, kommunikationschef i Dansk Kyst- og Naturturisme:

”Vi er rigtig glade for, at vi igen i år er en del af den nye tv-satsning, som kan bidrage til yderligere vækst i kyst- og naturturismen. Tyskerne er en afgørende målgruppe for dansk kyst- og naturturisme, og de er glade for at besøge kystdestinationerne i Danmark – både de milde østvendte kyster og den rå vestkyst med høje bølger,” siger hun.

Del denne side

Kort om den tyske tv-kampagne

TV-kampagnen er målrettet tyske børnefamilier og distribueres landsdækkende i Tyskland i perioden den 15. januar – 26. februar 2017. 

Kampagnens samlede budget er på 10,4 millioner kroner, og bag kampagnen står NOVASOL A/S, Scandlines, Dansk Kyst og Naturturisme, Destination Sønderjylland, Ringkøbing Fjord Turisme, Destination Sydvestjylland og VisitDenmark.

Tv-spottene er på 20 sekunder og kommunikerer en klassisk dansk kystferie ved Die Dänische Ostsee og Die Dänische Nordsee, hvor feriehuset i den frie, smukke natur er rammen for samvær med familien.

Spottene vises på TV-stationerne, SAT1, Kabel1, VOX, SuperRTL, RTL West, RTL Nord, Hamburg1og Sylt1. 

Tv-spottene bliver også brugt i markedsføring på Facebook over for tyske børnefamilier, som er ved at samle information til næste ferie, og som matcher profilen for en dansk feriehusferie.

TV-spottene er udviklet og produceret i samarbejde med bureauet Mhoch4.

VisitDenmark Tyskland er projektleder på kampagnen og sikrer, at alle øvrige markedsføringsaktiviteter, som gennemføres med danske destinationer og turismevirksomheder i 2017 er koordineret med TV-satsningen.