Nye kampagner til nye kystturister

20 mio. kroner til at hente kyst- og naturturister fra nærmarkederne er et af 23 initiativer i regeringens Vækstplan for dansk turisme. Sammen med nye investeringer fra en række partnere er pengene nu bragt i spil i VisitDenmarks internationale markedsføring. Det har givet mulighed for aktiviteter over for nye målgrupper, i nye geografiske områder.
Fredag, april 29, 2016

Den første tv-reklame for dansk kyst- og naturturisme i tysk tv, samarbejde med Hollands svar på FDM, flere små film om en kendt norsk figur, der flygter fra Munch museet i Oslo og en kampagne med Selskabsrejsens Stig Helmer er blandt de markedsføringsindsatser, som de første 10 mio. kroner har resulteret i. Målet er at skabe lyst til ferie i Danmark hos yderligere 556.000 turister i Tyskland, Holland, Norge og Sverige.

”De ekstra midler som vi har kunnet bringe i spil i markedsføringen i år, giver et markedstryk, som er væsentligt større, end hvad vi ellers havde mulighed for. På det tyske marked har vi øget markedstrykket med over 60 pct., og også på de andre markeder har vi kunnet lave en markant større indsats,” siger Marie Louise Schmidt, der er international projektchef for kyst og naturturisme i VisitDenmark.

Allerede i januar rullede den første tv-reklame for ferie i Danmark over tv-skærmen i Tyskland, og som en ny indsats er Nordsee og Ostsee Urlaub kommunikeret til både børnefamilier og voksne i Nordrhein-Westphalen, både i print og online. Også længere sydpå i Stuttgart er de nye midler bragt i spil, blandt andet med en bred indsats med afsæt i campingmessen CMT.

Fokus på nye turister

”Vi er i den privilegerede situation, at Danmark har rigtig mange tilbagevendende turister. Med de nye indsatser fokuserer vi på at få nye turister til Danmark. Ved at bruge nye medier, udvide markedsføringen til nye geografiske områder og med nye Special Interest segmenter og ved også at markedsføre Danmark som destination for Kurzurlaub søger vi at ramme ikke bare flere, men nye turister med målrettede budskaber om de oplevelser, som Danmark tilbyder til børnefamilier og voksne, siger Marie Louise Schmidt.

Strategien for de 2 x 10 mio. kroner ekstra til kyst- og naturturismen er at tiltrække flere og nye turister med en to-årig indsats, der spiller sammen med VisitDenmarks øvrige kampagner.

I 2017 fortsætter indsatsen, og der måles effekt på alle aktiviteter – både for at teste effektiviteten af de nye indsatser, men også for at måle effekten af muligheden af at bygge ovenpå en eksisterende indsats. Et foreløbigt resultat er dog allerede dokumenteret. Flere partnere hainvesteret i de nye indsatser.

Partnere har investeret

”Det er glædeligt og bekræftende at se, at hvis vi kommer med flere penge og nye aktiviteter, så er vores partnere også parat til at investere,” siger Marie Louise Schmidt.

Det er især marked Tyskland, der har tiltrukket nye investeringer. De største partnere tæller bl.a. Novasol, Campingrådet, Dansk Kyst- og Naturturisme og SVUF.

I Holland har Campingrådet investeret, og de ekstraordinære nye midler har åbnet op for et strategisk samarbejde med ANWB, som understøtter andre aktuelle kampagner på det hollandske marked. Gennem bl.a. annoncer og redaktionel tekst eksponeres budskabet om ferie i Danmark overfor 3,54 mio. læsere.

Djurs Sommerland og Fårup Sommerland er med i den norske kampagne, som bygger ovenpå en serie af film om en kendt nordmand, der flygter fra sin depression på en museumsvæg i Oslo for at nyde livet på en ferie i Danmark. Kampagnen kører på digitale medier med video og bannerannoncering og på sociale medier.

I Sverige lanceres den særlige indsats i maj. Her er Færgen A/S, Øresundsbron, Scandlines og Stenalines med i den kommende ”Hver gang” kampagne, hvor Stig-Helmer (kendt fra Selskabsrejsen) spørger, hvornår det er godt et tage på ferie i Danmark. Svaret kommer på sporvogne i Göteborg, i biografer og på online video i Syd-og Vestsverige og bliver desuden husstandsomdelt i Vestsverige.

Del denne side

Kontakt

Marie Louise Schmidt
Projektchef VisitDenmark
Tlf. 32 88 99 51
Email mls@visitdenmark.com  

Regeringens vækstpakke

Som en af flere indsatser for at skabe vækst i dansk turisme allokerede regeringen 2x10 millioner kroner til at styrke den internationale markedsføring af dansk kyst- og naturturisme, der indtil 2014 havde oplevet et fald i de udenlandske overnatninger. 

I 2015 udgjorde kystovernatningerne 72 pct. af de samlede overnatninger i Danmark, og dermed er forretningsområdet det største i dansk turisme målt i både overnatninger og omsætning.

Målet med indsatsen er at øge kendskabet til Danmarks kyst- og naturturisme, og konkret skal markedsføringen skabe kendskab hos 3,7 mio. turister og præference for Danmark hos 556.000 turister i Tyskland, Sverige, Norge og Holland.