Strategi for Holland 2016

Holland er det 4. største marked og oplever i øjeblikket en stor vækst. I 2014 var vi tæt på at nå 1 mio. overnatninger - en vækst på 6 % ift. 2013. I 2015 forventes den samlede vækst at blive endnu højere. Strategien 2016 fokuserer på de hollandske børnefamilier med præference for destinationer med naturoplevelser og som efterspørger en børnevenlig ferie, hvor attraktioner også er vigtig del af ferieoplevelsen. Blandt potentialet hos de modne voksne par (50+) er det også naturen, der er hovedmotiv krydret med gode cykel-, vandre- og kulturoplevelser. For de potentielle storbyferiegæster er det Danmarks styrkeposition indenfor mode, design, gastronomi, film og ”way of life”, der kan tiltrække flere gæster.

Situationen
Markedet generelt viser en svag positiv vækst i 2015 og Danmark (samt resten af Norden) vinder væsentlige markedsandele. Alle overnatningsformer i Danmark vækster, og feriehusene er fortsat hollændernes foretrukne med godt 325.000 overnatninger i 2014. Kendskabet til Danmark er relativt lavt, men attraktiviteten er lige så høj som i Norge. Markedsleder er Tyskland med 3,4 mio. ferier fra det hollandske marked. Holland er fortsat et stort bilferiemarked med i alt 9 mio. udenlandsferier, heraf 2,2 mio. campingferier. Storbyferier følger derefter med i alt  2,9 mio. ferier.
De fleste hollandske gæster kommer til Danmark i august, og vi oplever en stor vækst i antal overnatninger i skolernes specielle majferie, med Legoland-oplevelsen som omdrejningspunkt for denne ferie.

Udfordringer
Lavt kendskab til Danmark. For dem, der ikke kender Danmark, hersker der fordomme som; langt væk, koldt og dyrt, hvilket udfordrer os i kommunikationsopgaven for kyst og naturferier. Ensartet billede med fokus på Legoland og København i salgsleddet. Prisfølsomt marked og en stærk ”value for money” kultur.

Muligheder
Turoperatører der vil investere i Danmarkskampagner og samarbejde om kommunikationen i markedet med VisitDenmark. En unik feriekalender med ferieperioder udenfor den danske højsæson. Et højt rejseforbrug blandt modne par – uden for højsæsonen. Stort campingmarked og høj præference for feriehus som overnatning i ind - og udland blandt kyst og natur målgrupperne. Danmarks beliggenhed ift. bilferie, der er den mest brugte transportform fra markedet. Øget vækst i 'organic search' på Danmark og flere besøg på visitdenmark.nl (ca. 25 %.)

Strategien
Sammen med turismebranchen i Danmark og Holland positionerer vi Danmark som en alsidig kyst og naturdestination, hvor seværdigheder/attraktioner, samt aktiviteter i naturen er vigtige ingredienser. Vi skaber fælles kampagneplatforme med relevante temaer pr. målgruppe. Kampagnetemaet går på tværs af alle indsatserne overfor rejsebranche, presse og konsumenter. I indsatsen integreres anbefalinger og redaktionelt indhold som særlige fokusområder.

Del denne side

Nøgletal

Overnatninger: 1,1 mio.
Kilde: Danmarks Statistik 

Turismeomsætning: 1,1 mia. kr.
Kilde: Danmarks Statistik 

Døgnforbrug

De hollandske turisters døgnforbrug afhænger af, hvor i landet de holder ferie og hvor længe ferien varer. Turisterne i København bruger oftest flest penge i døgnet, men holder ferie i kortere tid. Turister i Kystdanmark, der fx overnatter i feriehus er afsted i længere tid, men bruger oftest færre penge i døgnet. 

Ferietype Døgnforbrug
Kyst- og naturturister 450 kr. 
Erhvervsturister 2.020 kr. 

Flyruter - ugentlige afgange


Til København
Amsterdam - København: 69 afgange
Eindhoven – København: 6 afgange
 

Til Billund
Amsterdam - Billund: 35 afgange


Til Aalborg
Amsterdam - Aalborg: 21 afgange

 

De vigtigste nøgletal for det hollandske marked lige nu.

Ferieperioder i Holland

Hvornår holder hollænderne fri? Få HER en oversigt over ferien i de hollandske regioner.


Bemærk, at ferierne er opdelt på Basisonderwijs, børn 4-12 år, og Voortgezet onderwijs, børn 12-18 år.