Strategi for Norge 2014

Det norske marked er præget af et meget højt kendskab til Danmark som turistdestination. Nordmændene er traditionelt loyale Danmarksgæster. Døgnforbruget er højt og opholdslængden lang. Potentialet er således stort, men markedet præges også af sene bookinger og stærke konkurrerende destinationer fra såvel indland som udland.

Situationen
Norsk økonomi er stærk og den nuværende vækst er bredt funderet, som resulterer i stigende reallønninger og vækst i privatforbruget. Det private forbrug bliver yderligere stimuleret af en stærk norsk krone, der gør nordmændene til købestærke turister. Norge er Danmarks 2. største marked med ca. 2,4 mio. overnatninger. Nordmændene har et særdeles højt kendskab til Danmark.

Udfordringer
Nordmændenes høje kendskab og præference for Danmark kræver betydelige investeringer i kampagner for at fastholde og øge niveauet. Der er hård konkurrence fra andre aktører med en stærk økonomi, inkl. charteroperatører. Markedet præges af stadigt senere bookinger og dermed også større sårbarhed overfor både vejret og konkurrerende tilbud i markedet.

Muligheder
Med en stærk markedsposition og stor rejselyst er der fortsat uudnyttet potentiale inden for temaerne 'Det Gode Liv' og 'Moderne Storbyferie'. Der er også positive forventninger til familieferie-segmentet, hvor Danmark er det land efter Norge, som har højst præference blandt børnefamilierne. Norge er et modent marked for digital markedsføring, hvilket øger chancerne for konverteringer alt imens destinationsmarkedsføringen opretholdes.

Strategien
Der vil fortsat være fokus på store målgrupperelaterede og markedstilpassede kampagner, som udnytter potentialet i den unikke og meget stærke markedsposition. Potentialet indenfor 'DGL' og 'MSO skal udnyttes ved at øge kendskabet til danske oplevelser, temarejser samt mad og design, som er vigtige rejsemotiver for nordmændene. Gode erfaringer med presse, bloggere, smaller temaredaktioner og sociale medier, skal omsættes til en tættere integrering af indsatsen i 'paid, earned & owned media'.

Del denne side

Turismeforbrug

De norske turister forbruger for 5,4 mia. kr. i Danmark. Norge er Danmarks 3. største marked målt i omsætning.
Kilde: Turismens økonomiske betydning i Danmark 2011

Overnatninger

År 2013: 2.426.446 overnatninger.
Norge er Danmarks næststørste marked målt i overnatninger.

Udvikling 2012-2013: 0,9%
Gns. årlig udvikling 2007-2013: -0,3%
Norge 2007-2013
Kilde: Danmarks Statistik

Destinationer

Her blev de norske overnatninger foretaget i 2013:

 Kilde: Danmarks Statistik

Top 3 rejsemotiver

• Trygt at opholde sig i Danmark
• Gode overnatningssteder
• Befolkningen generelt

Kilde: På ferie i Danmark - Turistundersøgelsen 2011.

Flyruter -ugentlige afgange

 

Til København

Oslo - København: 133 afgange

Bergen - København: 35 afgange

Stavanger - København: 35 afgange

Aalesund - København: 6 afgange

Trondheim - København: 28 afgange

Kristiansand - København: 21 afgange

Sandefjord - København: 28 afgange

Haugesund - København: 7 afgange

 

Til Billund

Oslo - Billund: 23 afgange

Stavanger - Billund: 9 afgange
 

Til Aarhus (Karup)

Rygge - Aarhus:
7 afgange (sommerrute)

Oslo - Aarhus: 14 afgange
 

Til Aalborg

Oslo - Aalborg: 11 afgange
 

Til Esbjerg

Stavanger - Esbjerg: 5 afgange

 

Færgeruter-ugentlige afgange
 

Til København

Oslo - København: 7 afgange


Til Frederikshavn

Oslo - Frederikshavn: 7 afgange 
 

Til Hirtshals

Stavanger - Hirtshals: 7 afgange

Langesund-Hirtshals: 7 afgange

Bergen - Hirtshals: 3 afgange

Larvik-Hirtshals: 14 afgange

Kristiansand - Hirtshals: 28 afgange

De vigtigste nøgletal for det norske marked lige nu. Læs om overnatninger, omsætning, kendskab og præferencer for Danmark.

Ferieperioder i Norge

Hvornår holder nordmændene fri? Få en oversigt over ferieperioderne i de norske fylker på denne norske hjemmeside.

 

Bemærk, at det også er muligt at se separate oversigter for afvikling af de 5 skoleferier i fylkerne.