Strategi for Norge 2015

Det norske marked er præget af et meget højt kendskab til Danmark som turistdestination. Nordmændene er traditionelt loyale Danmarksgæster. Døgnforbruget er højt og opholdslængden lang. Potentialet er således stort, men markedet præges også af sene bookinger og stærke konkurrerende destinationer fra såvel indland som udland.

Situationen
Norsk økonomi er stærk og den nuværende vækst er bredt funderet, som resulterer i stigende reallønninger og vækst i privatforbruget og gør derved nordmændene til købestærke turister. Norge er Danmarks 2. største marked med ca. 2,4 mio. overnatninger. Nordmændene har et særdeles godt kendskab til Danmark.

Udfordringer
Nordmændenes høje kendskab og præference for Danmark kræver betydelige investeringer i kampagner for at fastholde og øge niveauet. Der er hård konkurrence fra andre aktører med en stærk økonomi, inkl. charteroperatører. Og markedet præges af stadigt senere bookinger og dermed også større sårbarhed overfor både vejret og konkurrerende tilbud i markedet. 

Muligheder
Med en stærk markedsposition og stor rejselyst er der fortsat uudnyttet potentiale inden for temaerne 'Det Gode Liv' og 'Moderne Storbyferie'. Nordmænd holder mange, korte ferier og København scorer som den mest attraktive storbydestination for nordmænd, hvilket understøtter potentialet for MSO og DGL vækst. Der er også positive forventninger til familieferie-segmentet, hvor Danmark er det land efter Norge, som har højst præference blandt børnefamilierne. Norge er et modent marked for digital markedsføring, hvilket øger chancerne for konverteringer alt imens destinationsmarkedsføringen opretholdes. 

Strategien 
Der vil fortsat være fokus på store målgrupperelaterede og markedstilpassede kampagner, som udnytter potentialet i den unikke og meget stærke markedsposition. Potentialet indenfor 'DGL' og 'MSO skal udnyttes ved at øge kendskabet til danske oplevelser, temarejser, mad og design, som er vigtige rejsemotiver for nordmændene. Gode erfaringer med presse, bloggere, smallere temaredaktioner og sociale medier, skal omsættes til en tættere integrering af indsatsen i 'paid, earned & owned media'.

Del denne side

Nøgletal 2013

Kommercielle overnatninger: 2,4 mio.

Ankomster: 470.000

Ferierejsegruppe str.: 3 personer

Ferieopholdslængde: 6,9 overnatninger

Turismeomsætning: 5,7 mia. kr.

Døgnforbrug: 1.071 kr.

Besøgt Danmark før: 90 %

Top tre destinationer:
- Storkøbenhavn
- Frederikshavn
- Hjørring

Overnatninger ift. 2012:
+0,9 %
i alt +20.885

Primær overnatningsform:
- Hotel 38 %
- Feriehuse 30 %

Flyruter - ugentlige afgange

 

Til København

Oslo - København: 133 afgange

Bergen - København: 35 afgange

Stavanger - København: 35 afgange

Aalesund - København: 6 afgange

Trondheim - København: 28 afgange

Kristiansand - København: 21 afgange

Sandefjord - København: 28 afgange

Haugesund - København: 7 afgange

 

Til Billund

Oslo - Billund: 23 afgange

Stavanger - Billund: 9 afgange
 

Til Aarhus (Karup)

Rygge - Aarhus:
7 afgange (sommerrute)

Oslo - Aarhus: 13 afgange
 

Til Aalborg

Oslo - Aalborg: 11 afgange
 

Til Esbjerg

Stavanger - Esbjerg: 5 afgange

 

Færgeruter-ugentlige afgange
 

Til København

Oslo - København: 7 afgange


Til Frederikshavn

Oslo - Frederikshavn: 7 afgange 
 

Til Hirtshals

Stavanger - Hirtshals: 7 afgange

Langesund-Hirtshals: 7 afgange

Bergen - Hirtshals: 3 afgange

Larvik-Hirtshals: 14 afgange

Kristiansand - Hirtshals: 28 afgange

De vigtigste nøgletal for det norske marked lige nu. Læs om overnatninger, omsætning, kendskab og præferencer for Danmark.

Ferieperioder i Norge

Hvornår holder nordmændene fri? Få en oversigt over ferieperioderne i de norske fylker på denne norske hjemmeside.

 

Bemærk, at det også er muligt at se separate oversigter for afvikling af de 5 skoleferier i fylkerne.