Strategi for Sverige 2016

karta, Sverige
De svenske turister er købestærke, rejseglade og så elsker de Danmark. Således forventer hver 5. svensker at besøge Danmark i 2015. Tendensen går mod kortere, men flere rejser og endagsture i løbet af året, og så skal det være nemt og bekvemt at komme afsted til en god pris.

Situationen
Efter fire år med en fornuftig fremgang forventes 2015 at resultere i en mindre tilbagegang, i antallet af overnatninger, på trods af en ellers øget præference for Danmark. Det skyldes i høj grad at svenskerne skrotter deres lange ferie for derimod at tage på flere kortferier, og at vi har haft en dårlig dansk sommer. Hertil kommer, at flere svenskere erstatter en kortferie til Danmark med en endagstur.

Udfordringer
Tilgængeligheden til Danmark er både en af vores største fordele og samtidig en af vores største udfordringer. Nem og hurtig tilgængelighed betyder nemlig også, at man kan nå rigtig meget på et endagsbesøg uden en overnatning. Forstår vi ikke at få skabt endnu flere attraktive kortferietilbud, så vil vi uden tvivl se en vækst i andelen af svenske endagsturister på bekostning af overnatningsstederne.
 
Muligheder
Mange svenskere har erstattet hovedferien med flere kortferier og på grund af et øget trusselbillede rundt om i verden, går ferien i højere grad til nærliggende destinationer. Lykkes vi med at bruge vores unikke position som et nærtliggende, sikkert og charmende naboland med attraktive produkter på hylderne, så står vi med en rigtig god chance for at øge vores andel af det stigende svenske kortferiesegment.
 
Strategien
Med afsæt i kommunikationskonceptet 'Följ Hjärtat' skal vi fortsat italesætte syd- og vestsvenskernes forkærlighed for deres lidt mere afslappede naboer. Herudover skal vi også huske på, at vores fokus på kortferien betyder, at vores kampagner skal være gearet til et FMCG marked, hvor der er relativ kort afstand fra tanke til handling. Det betyder blandt andet, at vi bliver nødt til at få skabt flere lettilgængelige kortferietilbud til en god pris og med et attraktivt indhold, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at hente markedsandele.

Del denne side

Nøgletal

Overnatninger: 1,8 mio. 
Kilde: Danmarks Statistik.
Tal for 2015
 
Ferierejsegruppe størrelse: 4,2 personer
 
Ferieopholdslængde: 2,7 dage
 
Turismeomsætning: 6,5 mia. kr.

Døgnforbrug

De svenske turisters døgnforbrug afhænger af, hvor i landet de holder ferie og hvor længe ferien varer. Turisterne i København bruger oftest flest penge i døgnet, men holder ferie i kortere tid. Turister i Kystdanmark, der fx overnatter i feriehus er afsted i længere tid, men bruger oftest færre penge i døgnet. 

Ferietype Døgnforbrug
Ferieturister 
- i gennemsnit
1.180 kr.
Storbyturister 1.920 kr.
Kyst- og naturturister 720 kr. 
Erhvervsturister 1.940 kr. 

Flyruter -ugentlige afgange

Til København

Stockholm - København: 118 afgange

Göteborg - København: 45 afgange

Linköping - København: 6 afgange

Til Billund

Stockholm - Billund: 12 afgange

Til Aarhus

Göteborg - Aarhus: 8 afgange

Stockholm - Aarhus: 19 afgange

Færgeruter - ugentlige afgange

Göteborg - Frederikshavn

Varberg - Grenaa

Helsingborg - Helsingør

Ystad - Rønne

Simrishamn - Allinge

De vigtigste nøgletal for det svenske marked lige nu. Læs om overnatninger, omsætning, kendskab og præferencer for Danmark.

Ferieperioder i Sverige

Hvornår holder svenskerne fri? Bortset fra efterårsferien i uge 44 varierer ferieperioderne mellem de forskellige "län" i Sverige.

Her finder du en oversigt over ferieperioderne i Sverige