Tematiserede rejseruter til kineserne

By Mette Dahl-Jensen Chefkonsulent, corporate kommunikation
Rejs i H. C. Andersens fodspor eller rejs til royale og historiske oplevelser i hele Danmark. Sådan lyder to nye tilbud til kinesiske turister, der gerne vil opleve mere end København, når de kommer til Danmark.
Mandag, september 25, 2017

Tirsdag den 26.september var HKH Kronprins Frederik med til at skabe opmærksomhed om danske produkter og Danmark som rejsemål i Guangzhou, da han mødtes med en række danske udstillere på Denmark Day. Kronprinsen er protektor for Det dansk-kinesiske turismeår, og Denmark Day var en aktivitet i forbindelse med året. Med på fremstødet var repræsentanter for en række danske eksportbrands, repræsentanter for VisitDenmark, Destination Fyn Klyngen, SAS, incomingbureauet Beiou60, House of Amber og Helnan Hotels, og også verdensmesteren i badmintorn Victor Axelsen. Han taler mandarin og er en endnu større badmintonhelt i Kina end han er herhjemme, og han og Kronprinsen dystede i langrendsmaskiner i 41 graders varme - en dyst hvor Kronprinsen løb af med sejren.

Denmark Day gav også plads til præsentationer og VIP- arrangementer med kinesiske turoperatører og medier, og til turoperatørerne havde VisitDenmark en god nyhed: En ny rejserute, der tager deltagerne i H.C. Andersens fodspor rundt i Danmark.

Skal opleve hele Danmark

”Sammen med en række destinationer har vi udviklet en såkaldt signatur rute, det vil sige et tematiseret program, som tager turisterne med rundt i Danmark til steder, der har forbindelse til temaet. H.C. Andersen er et oplagt tema for kineserne, og ”I H.C. Andersens fodspor” er det andet ud af fem ruter, som vi lancerer i anledning af turismeåret", siger direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark.

Inspiration til turoperatører

Signatur ruterne skal være inspiration til de kinesiske turoperatørers planlægning af egne rejseprogrammer til deres kunder. Det er fortsat København, der løber med hovedparten af de kinesiske overnatninger, men nu kan turoperatørerne nemt lægge en rute efter et overordnet tema, som får kineserne ud at opleve mere end den danske hovedstad. København og Odense er selvfølgelig med på H.C. Andersen ruten, men også Helsingør, Billund, Ribe, Silkeborg, Aarhus og Ebeltoft er med i programmet.

”Den overordnede strategi er at få kineserne til at blive længere i Danmark, så vi kan få flere kinesiske overnatninger her i landet. Traditionelt tænker turoperatørerne Finland-Norge-Sverige-Danmark som en samlet enhed, men vi håber, at de fem danske ruter vil få turoperatørerne til at tænke nyt og mere Danmark, når de lægger deres programmer. Vi inviterer dem også til Danmark, så de selv kan se stederne, og vi inviterer til workshops hvor de kan møde de danske produktudbydere”, siger Flemming Bruhn.

De fem tematiserede rejseruter temaer er målrettet til kinesernes interesser. Det første blev lanceret til konferencen China Day i København i midten af september og har Royal Denmark and Living History som tema. Her går turen bl.a. til Helsingør, Roskilde, Fyn, Ribe, Langeland og Møn.

Del denne side

Se mere om signatur ruter og markedsføring