Tyskerne sikrer rekordår i dansk turisme

Samlet set var der 51,6 millioner turistovernatninger i Danmark sidste år, eller 5 procent flere end i 2015. Dermed blev 2016 endnu et rekordår i dansk turisme. Vækst i de tyske overnatninger sikrede det flotte resultat, som især vil komme den danske kystturisme til gode i form af vækst og arbejdspladser.
Tirsdag, februar 7, 2017

2016 blev endnu et rekordår for dansk turisme. Det viser de foreløbige overnatningstal for 2016, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort.

De udenlandske overnatninger steg med 6,5 procent sammenlignet med året før, hvilket svarer til 1,6 millioner flere overnatninger. Særligt de vigtige tyske overnatninger bidrog til, at dansk turisme slog rekorden i 2015. I alt steg de tyske overnatninger med 8,5 procent i 2016 eller 1,2 millioner flere overnatninger. Og det er gode nyheder for de danske kyster, hvor størstedelen af tyskerne vælger at holde ferie, når de er i Danmark.

”De mange flere tyske overnatninger skaber især vækst langs de danske kyster, hvor tyskerne er glade for at holde ferie, når de er i Danmark. Hvis den tyske vækst fortsætter i de kommende år, vil det skabe yderligere omsætning og arbejdspladser i nogle af de yderområder i Danmark, hvor arbejdspladser er forsvundet,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Markedsføring med effekt

Der er forskellige årsager til den tyske vækst. Blandt andet gjorde en ambitiøs satsning på tv-reklamer Danmark mere synlig på det stærkt konkurrenceprægede tyske rejsemarked.

”Sidste år havde regeringen bevilliget 10 millioner ekstra til markedsføring. Pengene blev gearet med 8,2 millioner kroner fra erhvervet selv, og størstedelen blev brugt på det tyske marked. Det er blandt andet den styrkede markedsføring i Tyskland, vi nu kan se effekten af. Samtidig har den tyske skoleferie ligget på et godt tidspunkt, og usikkerhed i verden bidrager også til, at tyskerne er mere tilbøjelige til at vende blikket mod nord,” siger Jan Olsen.

Vækst fra flere markeder

Flere andre udenlandske markeder har også bidraget til den danske turismerekord, blandet andet de hollandske overnatninger (12,2 procent), de britiske (10,7 procent), de amerikanske (9,4 procent), de italienske (20,3 procent) og de franske (15,2 procent). Også de danske overnatninger steg (3,4 procent).

De svenske overnatninger holdt status quo (-0,5 procent), og de norske overnatninger faldt (-3,2 procent) sammenlignet med 2015. Det skyldes primært en svag krone på begge markeder samt olieprisen i Norge.
Fortsat vækst kræver digitale investeringer

Med 26,3 millioner udenlandske overnatninger i 2016 er dansk turisme kun omkring 600.000 fra at nå det højeste niveau, der nogensinde er registeret for udenlandske overnatninger (1993). Alligevel er det for tidligt at fejre successen, mener Jan Olsen.

”Danmark er i knivskarp konkurrence med andre europæiske lande. Trods pæne vækstrater og vundne markedsandele de seneste to år er vi fortsat bagud i forhold til de europæiske lande. For at stå stærkt i den skarpe konkurrence om turisterne er det helt afgørende, at dansk turisme investerer i markedsføring og digital udvikling. Det er på de digitale platforme, at kampen om turisterne i dag står, siger Jan Olsen.

Se oversigt over overnatningerne i 2016 (pdf)

Del denne side