Copenhagen sunset

Indien

Foto: Martin Heiberg

Indien er stadig et nyt marked for Danmark, men efter en fælles skandinavisk indsats i 2018 lykkedes det at runde de 100.000 årlige overnatninger 2018, og udviklen er fortsat med en vækst på knap 5 % i 2019.

Det indiske marked er kendetegnet ved at have nogle ganske få store turoperatører med en kæmpe underskov af små og mellemstore rejseagenter fordelt over hele Indien. Det kræver derfor et stort arbejde af VisitDenmarks agent i Indien, Compass Connexions, at bearbejde og få et godt B2B netværk i Indien.

Til forskel fra turister fra f.eks. de asiatiske lande opholder de indiske rejsende sig længere tid på deres rejse i Skandinavien. Typisk vil en indisk rejsende tage på en 10-14 dages rundtur i Norden og besøge de norske fjorde samt de fire hovedstæder. Det betyder, at Danmark får to til tre overnatninger, som typisk ligger i København.

På sigt skal Danmark udvides til at være mere end København. Odense og H.C. Andersen, Aarhus og Legoland samt udflugter i Nordsjælland fra København har stort potentiale.

- Flemming Bruhn, markedschef i Indien

Indsatsen i Indien gennemføres i skandinavisk regi sammen med VisitNorway og VisitSweden. Strategien er at uddanne den indiske rejsebranche i Danmark som turistland kombineret med påvirkning af de indiske rejsejournalister. Målgruppen er den rigeste del af middelklassen, der hovedsagelig er bosiddende i Delhi, Mumbai, Bangalore og Chennai. Aktiviteterne bliver gennemført af et lokalt marketingagentur.

Aktuelle overnatningstal

Indiske overnatninger i Danmark fordelt på måned og år

 

Flemming
Kontakt markedschefen for mere information om det indiske marked

Økonomidirektør / CFO

fb@visitdenmark.com