Event i Paris ifm rutepræsentationen af Tour de France 2021

Danmark markedsføres med Tour de France kampagne

14.10.2021
Foto: PR foto

Verdens største cykelløb er afsæt til at fortælle om Danmark og dansk cykelkultur. 

Da næste års Tour de France rute med Grand Départ i Danmark blev præsenteret i Paris den 14. oktober, var det ikke bare et foreløbigt højdepunkt i opstigningen mod et gult dansk cykel klimaks i international særklasse. Begivenheden i Palais de Congrès var samtidig startskuddet til en kampagne, der bruger verdens største cykelløb til at fortælle om Danmark og dansk cykelkultur. 

Parterne bag den danske Grand Départ har produceret en video, der fortæller om vores cykelkultur, Danmark – et cykelland. Her præsenteres danskernes mangefacetterede forhold til cyklen, fra barnecyklen til voksen på tur gennem byen eller i naturen, med blik til sammenholdet og ideerne, der fødes undervejs. 

”De tre danske etaper vil fylde gaderne i Danmark med turister, der nyder sommeren, og tv -seere fra hele verden vil følge løbet gennem vores land. Dette bliver en fantastisk mulighed for at fremvise det særlige danske cykel -DNA og promovere vores charmerende landdistrikter, dansk turisme og danske virksomheder,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Filmen havde premiere i Paris og spiller nu hovedrollen i en digital kampagne, der blev lanceret samtidig. Kampagnen gennemføres af VisitDenmark med fokus på Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og UK. Målet er at få budskabet om, at Tour de France starter i Danmark i 2022 bredt ud internationalt og at styrke fortællingen om dansk cykelkultur.

Video: Tour de France kommer til Danmark

Artiklen fortsætter under videoen

Fietsvakantie bestemmingen, Denemarken, Kopenhagen

Tour de France is coming to Denmark

Foto: Astrid Maria Rasmussen - Copenhagen Media Center

Digital kampagne på fem markeder

”Grand Départ er en fantastisk mulighed for at fortælle historien om Danmark som cykelland og rejsemål med en ny vinkel. Vi vil bruge opmærksomheden på verdens største cykelløb til at gå ud på fem internationale markeder og fortælle om verdens bedste cykelland. Kampagnen spiller sammen med vores andre aktiviteter på markederne, hvor historien om vores cykelkultur og bæredygtighed er en del af den samlede Danmarksfortælling”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark. 

Kampagnen kører på YouTube, Facebook og Instagram og viser en teaservideo på den store film, som man så kan klikke sig videre til. Videoen eksponeres på YouTubes forside 8,6 mio. gange til brugere over 25 år i Italien, Frankrig, Tyskland, Holland og UK, og vises også som pre-roll annonce, det vil sige som reklame inden man kan se den Youtube film, som man har valgt. 

På Facebok og Instagram vises videoen og andet cykelrelateret indhold løbende de næste par måneder, inden en ny film og flere kampagneaktiviteter tager over i marts 2022, når der kan tælles ned fra 100 dage til starten på Tour de France Grand Départ.

Erhvervsfremstød og cykelevents

I forbindelse med rutepræsentationen gennemførte Dansk Industri i samarbejde med VisitDenmark og Food Nation et erhvervsfremstød i Maison du Danemark på Champs-Élysées. 

HKH Kronprins Frederik, erhvervsminister Simon Kollerup og en række borgmestre og sponsorere var til stede og satte fokus på hvordan sund livsstil, madglæde og gastronomi hænger tæt sammen med den tilgang, vi i Danmark har til cykling og bæredygtighed.

Udenfor på den brede allé med de stolte Tour de France traditioner stod VisitDenmark for cykeloplevelser til de inviterede journalister og forbipasserende: Her kunne man f.eks. lave sine egne smoothies ved hjælp af pedalkraft eller afprøve Vejle-etapen i en cykelsimulator. Og dem, der medbragte deres egen cykel, kunne få den repareret eller deltage i en workshop, hvor man kunne dekorere den på festlig vis.  Også den cyklende kok havde fundet vej til Paris og gav smagsprøver fra sit køkken på to hjul. 

Alt sammen for at give offentligheden en forsmag på den fest, der venter i Danmark til næste sommer.

Billeder fra event

I forbindelse med præsentationen af den samlede Tour de France rute 2022 blev der sat fokus på Danmark som cykelland og destination på Champs-Élysées. 

Event i Paris ifm Tour de France rutepræsentation 2022

Foto:PR foto

cykelkokken ved event i Paris ifm Tour de France rutepræsentation

Foto:PR foto

HKH Kronprins Frederik ved Tour de France rutepræsentation i Paris

Foto:PR foto

Event i Paris ifm rutepræsentationen af Tour de France 2022

Foto:PR foto