Workshop Beijing 2019

Danske turismeaktører til workshop i Kina

11/8/2019
Foto: VisitDenmark

B2B-workshops i tre kinesiske metropoler skal endnu en gang være med til at styrke den danske indsats på det kinesiske marked.

72 skandinaviske virksomheder mødtes med omkring 600 kinesiske rejseagenter under de årlige B2B-workshops, som er arrangeret af VisitSweden, Innovasjon Norge og VisitDenmark. De tre workshops, der fandt sted i oktober i storbyerne Shanghai, Guangzhou og i hovedstaden Beijing, sker som led i bearbejdningen af det kinesiske marked.

Fremstødet er en kollektiv indsats blandt de skandinaviske rejse- og turismeaktører for at konsolidere Norden på de kinesiske turisters landkort:

”Målet med de årlige workshops er, at partnerne og VisitDenmarks kontor i Kina får en masse konstruktiv dialog med de kinesiske operatører og dermed også muligheden for at gøre Danmark til en del af samtalen. Mange kinesere ser ofte Beiou (Norden, red.) som en samlet destination, og selvfølgelig samarbejder vi med de nordiske lande, men vi vil også gerne have, at endnu flere kinesiske turister får øjnene op for Danmark,” siger Flemming Bruhn, VisitDenmarks markedschef i Kina.

At få styrket samarbejdet med de kinesiske rejseagenter har høj prioritet:

”Selv om trenden viser, at stadig flere kinesere søger og researcher deres ferie online, er der stadig mange kinesiske turister, som i sidste ende booker ferien ved at troppe fysisk op hos bureauer og agenter for at være sikker på, at alt er, som det skal være på rejsen. Derfor er det vigtigt, at de kinesiske operatører er godt klædt på,” siger Flemming Bruhn.

Mange kinesere ser ofte "Beiou" som en samlet destination, og selvfølgelig samarbejder vi med de nordiske lande, men vi vil også gerne have, at endnu flere kinesiske turister får øjnene op for Danmark.”

Flemming Bruhn, VisitDenmarks markedschef i Kina.

Foruden at differentiere Danmark som rejsedestination arbejder VisitDenmark også på at vise, hvad hele Danmark har at byde på. 
Ifølge Flemming Bruhn oplever man i dansk turisme, at kineserne søger mod København, når de besøger Danmark. Med B2B-workshops i de tre metropoler har de 25 deltagende danske virksomheder mulighed for at præsentere deres tilbud fra hele landet og dermed få kineserne til at besøge andre steder end kun hovedstaden. 

Positiv udvikling fra et stort marked

I en længere årrække har det kinesiske marked oplevet en markant positiv udvikling, og fra 2008 til 2018 har der været en gennemsnitlig årlig stigning i de kinesiske overnatninger i Danmark på 15,6 procent. 

Udviklingen fortsætter i 2019, hvor de kinesiske overnatninger ifølge Danmarks Statistik er steget 17,5 procent fra januar til september sammenlignet med samme periode sidste år.

Også udbuddet af tilbud til de kinesiske turister har fulgt trop med udviklingen:

”Det kinesiske marked har udviklet sig positivt i en del år, og vi er i 2018 og 2019 blevet begunstiget med flere direkte ruter mellem Danmark og Kina. Samtidig bliver der bygget mange nye hoteller i København, og det giver mere plads til at huse de kinesiske turister, så vi ser positivt på de kommende år,” siger Flemming Bruhn.

Udvidelsen af flyruter fra Danmark til Kina har bidraget til, at sædekapaciteten steg med næsten 60.000 sæder fra 2017 til 2018. Ifølge CPH Trafik estimeres der en udvikling på 27 procent i 2019, hvilket vil være give næsten 300.000 sæder til rådighed.

Danske deltagere på workshoppen 

Woco, Destination Fyn, Visit Nordsjælland, Hotel Sleep2Night Helsingør, Hotel Skt. Petri, DFDS Seaways, SAS, Amber House, Copenhagen Airports, Odense Bys Museer, Nationalmuseet, Skjoldemose Manor House, Cruise Baltic, V.O.S, Merak, Dan Tour, Nordic Travel, CG-Group, Kaytrip, RTS, Vosaio, Arctic Adventure, Nord EU, Nordic Travel Associate og Festtour International