stand på ibtm

Mange salgsmøder på årets IBTM

11/21/2019
Foto: VDK

Deltagerne på den danske stand på IBTM oplevede i år den hidtil største efterspørgsel målt i antallet af forud bookede møder med de internationale mødekøbere. Omkring 1.000 mødekøbere var i 1-1 dialog med danskerne om afholdelse af konferencer, møder og events i Danmark.

I år deltog 19 virksomheder og destinationer på VisitDenmarks stand ved IBTM World. Sammen med IMEX i Frankfurt er IBTM messen er en af de to vigtigste på verdensplan, hvortil de store mødekøbere bliver inviteret med betalt deltagelse, fly, hotel, transport og events. Men også tusindvis af mere almindelige mødekøbere finder vej til de ca 3.000 udstillere, der er i indbyrdes hård konkurrence om at få booket så mange møder som muligt med de attraktive købere.

I år var deltagerne på VisitDenmarks stand populære nok til at kunne prale af hele 22 pre-bookede møder i gennemsnit pr. deltager, det største antal nogensinde. Samlet set blev der gennemført flere end 1.000 møder med de internationale mødekøbere.

”Møderne på IBTM er meget vigtige 1-1 salgsplatforme for virksomheder og destinationer. København har været en populær mødeby i mange år og byens mødeprodukt har en god position internationalt. Det giver mange købere lyst til også at prøve andre destinationer i Danmark. De ved, at kvaliteten er i top i Danmark og er nu parate til at prøve noget nyt”, siger Business & Relationship Manager Erik Mortensen, der har ansvar for mødemarkedet i VisitDenmark.

”Desuden tror vi på, at VisitDenmarks strategi med at have fokus på at skabe kendskab og præference hos mødekøberne fører til flere konkrete salg hos virksomheder og mødedestinationer. Det er grundlaget for al vores markedsføring, hvor vores seneste kampagne ikke bare er digital, men gør brug af automation flow. Når det kommer til digital markedsføring er Danmark faktisk langt fremme sammenlignet med andre mødedestinationer. Det kan også have haft sin betydning for de mange aftaler med mødekøberne på dette års IBTM”. 

København i front

Igen i år var der deltagere fra hele landet på IBTM, bl.a. var Business Esbjerg med for første gang. Det er forholdsvis nyt, at hele Danmark er så stærkt repræsenteret – tidligere var erhvervsturismen stærkt præget af de københavnske virksomheder, som fortsat stiller talrigt op for promovere mødebyen København. Og det er fortsat København, der er langt det største trækplaster, når det handler om international mødeturisme.

Aarhus godt med 

”Det tager ofte mange år at komme seriøst i spil som international mødeby. Det er det lange træk, der skal til, og så skal der være et grundlæggende kendskab til destinationen at bygge mødebrandet på. Men flere deltagere melder, at messerne giver gode resultater. F.eks. oplevede VisitAarhus i år en meget stor vækst i interessen og har haft 40 aftaler med internationale mødekøbere, hvilket er en mangedobling i forhold til for blot et par år siden”, siger Erik Mortensen.

I år var det overordnede tema på IBTM In Denmark, Everything is Closer som er det overordnede danske mødebrand. Desuden var der fokus på bæredygtighed, som faktisk har været i spil i mødesammenhæng i mange år, også længe inden FN vedtog sine verdensmål i 2015. Årets aktuelle indslag var den nye film med BMX-helten Kriss Kyle, der laver stunts på sin vej rundt i Danmark , og igen i år var der inviteret til Happy Hour på standen. Her fik de fremmødte fortællingen om Carlsbergs Snap Pack og andre grønne løsninger.

Deltagere på IBTM i Barcelona, 18. - 21. november 2019

Arp-Hansen Hotel Group - herunder Tivoli Hotel & Congress Center

BCHG Hospitality Group - herunder Bella Center

BDP Business Events

Comwell Hotels

CPH Conference & Meatpacking District

Inspiring Denmark

Ovation Denmark/Sweden DMC

Meet & More (Business Esbjerg)

Nimb Hotel & Tivoli Gardens

Nordic Choice Hotels - Denmark

Radisson Hotel Group - herunder Park Inn by Radisson Copenhagen

Scandic Hotels

The Train Workshop

Villa CPH

VisitAarhus Convention Bureau

Wonderful Copenhagen