Udsigt over København

Ny kampagne: Her er mit København

2/7/2020
Foto: Mathias Brandt

Under overskriften ”Just Another Day in Copenhagen” viser to ambassadører rundt i København og giver anbefalinger til, hvordan turisterne får den ægte Københavneroplevelse. 14 partnere står bag kampagnen. 

Den ene designer København og har byen som sit kontor. Den anden er netop vendt hjem fra Bolivia og bygger en ny restaurant. Stadsarkitekten Camilla Van Deurs og topkokken Kamilla Seidler er ambassadører for København i en ny kampagne, der netop er gået i luften. 

Omdrejningspunktet er to videoer, hvor man følger Camilla og Kamilla rundt i hovedstaden. Her viser de deres yndlingssteder frem og giver anbefalinger til aktiviteter og gode spisesteder i byen, som de selv benytter sig af i hverdagen. Og anbefalingen til den ægte Københavneroplevelse er en central del af kampagnen: 

”Turisterne vil gerne tæt på danskerne og opleve den lokale livsstil. Vi har derfor helt bevidst valgt at fortælle om København gennem herboende lokale ambassadører, der har en personlig historie og relation til byen, som gør, at de med stor troværdighed kan anbefale de lokale steder at besøge. Netop anbefalinger har stor betydning for turisternes valg af rejsemål,” siger projektleder Signe Lüth Di Liberto, VisitDenmark. 

”Just Another Day in Copenhagen” er overskriften på kampagnen, som skal inspirere flere svenskere og briter til at besøge København. Det er første gang, at VisitDenmark sammen med de københavnske partnere ruller den nye fortælling om Danmark, The Land of Everyday Wonder, ud i en kampagne. 

Rundt i byen 

Voldene på Christianshavn, Absalon kirken på Vesterbro og den 13 kilometer lange cykelrute langs havnefronten er nogen af de steder, som de to ambassadører viser frem i videoerne. 

Det er ikke klassiske turistattraktioner, men steder uden for centrum hvor de lokale københavnere kommer – og det er ikke nogen tilfældighed. Målet med kampagnen er nemlig også at inspirere turisterne til at tage rundt i byen og ud i de forskellige kvarterer. 

”Med ’Just Another Day in Copenhagen’ sætter vi personlige anbefalinger fra lokale i fokus i en kampagne helt i tråd med vores content-strategi, som definerer rammerne for, hvordan vi markedsfører hovedstaden internationalt med henblik på at skabe større spredning både geografisk og sæsonmæssigt,” siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen, der bidrager til kampagnen økonomisk og samtidig står for produktion af kampagnens videoindhold.

Videoerne kører allerede nu på YouTube, Facebook samt via en række videonetværk og bliver blandt andet supporteret af annoncer på social, landing pages og presseaktiviteter

Som en del af kampagnen er der indgået et redaktionelt samarbejde med The Telegraph i Storbritannien og Bonnier i Sverige. Begge medier vil bringe interview med de to ambassadører. 

Derudover er der produceret en række teaservideoer, som leder ind til et konkurrencesite, hvor turisterne kan sammensætte sin egen dag i København – og få mulighed for at vinde den. 

Treårigt samarbejde 

Det er tredje år i træk, at de københavnske partnere går sammen om en fælles kampagne for at trække flere turister til København. 
Partnerkredsen har stort set været den samme alle årene, og Scandic har været med fra begyndelsen. Ifølge Mette Broløs, marketingdirektør for Scandic Danmark, er kampagnen et stærkt supplement til deres egen marketingindsats. 

”Scandic er på en markant vækstrejse, og det er vigtigt for os, at København bliver ved med at kunne tiltrække turister. Derfor besluttede vi allerede fra starten, at der er vigtigt for os at bakke op om en fælles indsats på markeder, hvor interessen for København allerede er stor, men hvor der er brug for at give et ekstra skub,” siger Mette Broløs. 

Hos Scandic mærker man også en øget interesse for områderne uden om indre by. I forbindelse med Scandics seneste hotelåbninger i København, Scandic Kødbyen og Scandic Falkoner, har det været vigtigt at give hotellerne et lokalt præg og en lokal oplevelse af den bydel, hotellerne ligger i. 

I årets kampagne deltager følgende partnere: Arp-Hansen Hotel Group, BCHG, Scandic, Nordic Choice Hotels, Danhostels, Radisson Hotel Group, Tivoli, Zoo, Metro, SAS, ForSea, Øresundsbroen, Wonderful Copenhagen og VisitDenmark. 

Kampagnens content kan bruges af alle projektets partnere i deres egen marketingindsats. 

Flere af VisitDenmarks markedskontorer vil også bruge content i lokale indsatser, blandt andet i Italien og Frankrig. 

Just another day in Copenhagen

Se video, konkurrencesite og artikler fra kampagnen. 

Se artiklerne i The Telegraph, hvor Camilla van Deurs og Kamilla Seidler guider til lokale oplevelser i København: giver anbefalinger til, hvordan man kan opleve København som en lokal:  

Camilla van Deurs: How to spend 36 hours in Copenhagen 

Kamilla Seidler: Where to eat Danish food in Copenhagen

 

Links til kampagnens konkurrencesites: 

Sverige

Storbritannien