Nyt website i høj hastighed

8/16/2019
Foto: Daniel Rasmussen

Når efterårssæsonen indledes, sker det i en rivende fart. Med højere hastighed, mere brugervenlighed og et personligt udtryk er VisitDenmarks nye webløsning kommet godt fra start. 

Efter godt og vel et års arbejde er lanceringen af VisitDenmarks nye website kommet godt fra start, og de første ASP-løsninger er begyndt at gå live. Resultaterne er allerede til at få øje på. De første tests indikerer en dobbelt så hurtig hastighed som den tidligere webløsning.  

”Hastighed er afgørende for at få en god brugeroplevelse. Og at give brugeren en god oplevelse er altid vores endegyldige målsætning. Med vores nye server-setup og systemmæssige forbedringer leverer den hastighed, som har været prioriteret fra start. På den måde har vi fået bygget lidt af en formel 1-racer af en hjemmeside,” siger Ulrik Lerche, der er Digital Platform Manager hos VisitDenmark.

Flere tests viser, at websitet loader på lige over 1 sekund, men det skal man ifølge Ulrik Lerche tage med et gran salt, idet brugerens oplevelse kan være anderledes. Dog indikerer de løbende tests, at websitet ligger i den absolut bedste ende af Googles anbefalinger som målestok for kvaliteten. 

Blandt de tekniske forbedringer er den såkaldte CDN-løsning (Content Delivery System), som skal sikre, at turister får den optimale brugeroplevelse, hvor end de måtte befinde sig i verden. En fordel som de forskellige destinationer ude i landet også får glæde af, når de bliver koblet på ASP-løsningen i løbet af året.

Brugervenligt og intuitivt

Brugervenlighed var blandt de vigtigste punkter på prioriteringslisten, da udbudsrunden for udviklingen af websitet blev indledt i starten af 2018. Ifølge målsætningen skulle det redaktionelle arbejde på de mange destinationers egne hjemmesider faciliteres gennem en ”open source” CMS-platform; en målsætning, hvis efterfølgende effekter allerede nu anerkendes af flere aktører.

”Det er blevet meget mere brugervenligt og intuitivt at arbejde med indholdet. Som eksempel er arbejdet med billeder og visuelle elementer nemmere, da der er mindre redigeringsarbejde. Derudover virker det også nemmere at sætte nye medarbejdere ind i arbejdsprocessen,” forklarer online chef for VisitAarhus, Sonja Læssøe Madsen.

Julie Grønholdt Olsen, turismeassistent fra VisitNyborg, er også positiv stemt over for den nye ASP-løsning. Her peger hun på sammenhængen mellem mobilversionen og computerudgaven: 

”Brugere har tidligere meldt, at mobilsitet ikke var så hurtigt. Det er dét blevet med den nye løsning,” siger hun.

Den opdaterede udgave af den fælles turismedatabase GuideDanmark har også fået en positiv modtagelse. Hos RebildPorten har destinationsudvikler Line Gejl Frederiksen mærket en tydelig forskel i det nye system, og hun forventer, at det bliver meget nemmere for turisterne at søge efter relevante produkter på det nye website. 

Et personligt udtryk

Foruden de tekniske opgraderinger i kulissen har det nye website også fået et omfattende løft på indholdssiden, som nu følger VisitDenmarks nye brand ”The Land of Everyday Wonder”.

Den nye ”tone of voice” på websitet skal gøre det nemmere at sætte et ansigt på Danmark. Og det er der god grund til ifølge Senior Content Manager hos VisitDenmark, Donna Sandahl Sørensen:

”Konkurrencen om at tiltrække turister, og bare opmærksomhed generelt, er massiv. Der er rigtig meget content på nettet, og vi bliver nødt til skille os ud i denne her kæmpe tsunami af content, vi er oppe i mod,” siger hun. 

Hele den indholdsmæssige ændring sker som et led i at positionerne Danmark som destination i det digitale landskab ud fra de nye retningslinjer i ”The Land of Everyday Wonder”. En positionering, der går ud på at komme tættere på sidens besøgende og turisten. Brugeroplevelsen skal derfor ikke kun forbedres rent teknisk, men også måden vi henvender os på til turisten har været et tungtvejende element i udviklingen af den nye webløsning.

”Det har været enormt vigtigt for os at få mere online personlighed, som udtrykker den danske kultur og livsstil. Folk skal have en følelse af, at vi taler direkte til dem og at vi er i øjenhøjde. Det skal være inkluderende, personligt og med et glimt i øjet. Vi fortsætter med den samme høflige tone, som vi altid har haft, men bare med endnu mere præg af den danske personlighed ved at være down-to-earth og imødekommende,” siger Donna Sandahl Sørensen. 

Det bliver endnu bedre

Brugerne bliver fortsat garanteret en god brugeroplevelse. 

Ifølge Ulrik Lerche bliver der løbende justeret og forbedret, således at det digitale møde med turisterne kontinuerligt optimeres. I forlængelse af den allerede eksisterende respons på den nye webløsning ses der fra VisitDenmarks side blandt andet frem til grundige brugerundersøgelser i samarbejde med det velrenommerede bureau FFW, som har stået for udviklingen og implementeringen af den nye webløsning. 

Hos både VisitDenmark og destinationerne glæder man sig til, at resten af ASP-løsningen udrulles i anden halvdel af 2019, hvor destinationerne går ’live’ med egne hjemmesider. 

”Vi er jo kun i starten, men jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver rigtig godt,” siger Julie Grønholdt Olsen, der er turismeassistent hos VisitNyborg.