Attraktionslistens definitionsgrundlag

Foto: Martin Heiberg - Copenhagen Media Center

Attraktionslisten er en årlig publikation, som dokumenterer besøgstallene for Danmarks 50 mest besøgte attraktioner. 

Information om Attraktionslisten

På Attraktionslisten indgår enkeltstående attraktioner med et selvstændigt og reelt årligt besøgstal . Hver deltagende attraktion er klassificeret under en attraktionskategori.

Som udgangspunkt indgår alle attraktioner, der indberetter besøgstal til Danmarks Statistik. Der kan dog være tilfælde, hvor attraktionen bedes redegøre for, hvordan den opfylder deltagelseskriterierne.

Attraktioner, som ønsker at blive optaget på listen, skal indgive en kvalificeret ansøgning med udgangspunkt i Attraktionslistens definitionsgrundlag. Ansøgningen adresseres til VisitDenmark. Attraktionen vil modtage et skriftligt svar, når VisitDenmark har rådført sig med Attraktionslistens Advisory Board og behandlet ansøgningen.

Ansøgningsfristen til Attraktionslisten 2019 var den 1. maj 2020

Attraktionslistens Advisory Board fungerer som et rådgivende udvalg, der i kraft af deres faglighed og erfaring assisterer VisitDenmark i udarbejdelsen af Attraktionslisten. Advisory Boardet består af repræsentanter fra: Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), Kattegatcentret, Top Attraktioner samt Organisationen Danske Museer.

Attraktionslisten er en del af VisitDenmarks virke med at indsamle viden og udarbejde analyser om Danmark som turistmål med henblik på at formidle denne viden til offentligheden, herunder til turismeerhvervet.

Hvad er en attraktion, ifølge Attraktionslisten?

En attraktion tiltrækker gæster med det formål at formidle oplevelser.

Følgende betegnes ikke som en attraktion, i regi af Attraktionslisten:

  • Seværdigheder og offentlige steder: historiske og religiøse bygninger, monumenter, statuer, byparker og åbne haver, bymidter, lystbådehavne, strand- og naturområder og nationalparker.
  • Arrangementer af tilbagevendende karakter: festivaller, forestillinger, koncerter, stævner og events.
  • Service-, kultur- og sportsfaciliteter: faciliteter defineres som produkt- og servicetilbud, der giver mulighed for at foretage en bestemt aktivitet. Overnatningsfaciliteter, spise- og udskænkningssteder, action- og funcenters, biografer, shoppingcentre, kongrescentre, koncertsale, teatre, kulturhuse og eventlokaliteter, biblioteker og arkiver, udstillingslokaler og kunstgallerier, turistfart og øvrig passagertransport, wellness- og sportsanlæg og svømmehaller.

For at deltage på listen skal attraktionen:

  • kunne klassificeres under en attraktionskategori
  • være beliggende på en permanent fysisk adresse, på en tydeligt afgrænset lokalitet.
  • holde åbent for offentligheden
  • holde åbent mindst 4 måneder om året
  • opgive et selvstændigt og reelt årligt besøgstal på baggrund af en systematiseret registrering af besøgende på den fysiske lokalitet. Besøg på hjemmesider og til eksterne arrangementer medtælles ikke.

Attraktionskategorier:

  • Kulturhistoriske attraktioner og museer
  • Oplevelsescentre
  • Zoologiske anlæg og akvarier
  • Botaniske haver og anlæg
  • Forlystelsesparker
  • Badelande

Advisory Board

  • Søren Kragelund, Formand, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD)
  • Nils Jensen, Direktør, Organisationen Danske Museer (ODM)
  • Helle Hegelund Knudsen, Administrerende Direktør, Kattegatcentret
  • Knud Bundgaard, Formand, Top Attraktioner