Tivoli Copenhagen

Attraktionslistens definitionsgrundlag

Foto: Martin Heiberg - Copenhagen Media Center

Attraktionslisten er en årlig statistisk publikation, som dokumenterer besøgstallene for Danmarks 50 mest besøgte attraktioner. 

Information om attraktionslisten

På Attraktionslisten indgår enkeltstående attraktioner med et selvstændigt og reelt besøgstal på årsbasis. Hver deltagende attraktion er klassificeret under en attraktionskategori.

Som udgangspunkt indgår alle attraktioner, der indberetter besøgstal til Danmarks Statistik. Der kan dog være tilfælde, hvor attraktionen bedes redegøre for, hvordan den opfylder deltagelseskriterierne.

Attraktioner, som ønsker at søge optagelse på listen, skal indgive en kvalificeret ansøgning med udgangspunkt i Attraktionslistens definitionsgrundlag. Ansøgningen adresseres til VisitDenmark. Attraktionen vil modtage et skriftligt svar, når VisitDenmark har rådført sig med Attraktionslistens Advisory Board, og behandlet ansøgningen.

Ansøgningsfrist er den 1. maj 2020

Attraktionslistens Advisory Board fungerer som et rådgivende udvalg, som i kraft af deres faglighed og erfaring assisterer VisitDenmark i udarbejdelsen af Attraktionslisten. Advisory Boardet består af repræsentanter fra: Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer og Top Attraktioner.

Attraktionslisten er en del af VisitDenmarks virke med at indsamle viden og udarbejde analyser om Danmark som turistmål med henblik på at formidle denne viden til offentligheden, herunder til turismeerhvervet.

Hvad er en attraktion, ifølge Attraktionslisten?

En attraktion tiltrækker gæster med det formål at formidle oplevelser.

Følgende betegnes ikke som en attraktion, i regi af Attraktionslisten:

  • Seværdigheder og offentlige steder: Historiske og religiøse bygninger, monumenter, statuer, byparker og åbne haver, bymidter, lystbådehavne, strand- og naturområder og nationalparker.
  • Arrangementer af tilbagevendende karakter: Festivaller, forestillinger, koncerter, stævner og events.
  • Service-, kultur og sportsfaciliteter: Faciliteter defineres som produkt- og servicetilbud, der giver mulighed for at foretage en bestemt aktivitet. Overnatningsfaciliteter, spise- og udskænkningssteder, action- og funcenters, biografer, shoppingcentre, kongrescentre, koncertsale, teatre, kulturhuse og eventlokaliteter, biblioteker og arkiver, udstillingslokaler og kunstgallerier, turistfart og øvrig passagertransport, wellness- og sportsanlæg og svømmehaller.