Det franske og italienske potentiale

6.5.2019
Foto: Ty Stange

Flere og flere franske og italienske turister rejser mod Danmark. To nye rapporter fra VisitDenmark giver ny viden om italienernes og franskmændenes rejseadfærd, ferieplaner og kendskab til Danmark.

Vækst i franske og italienske overnatninger

Væksten i de franske og italienske turisters overnatninger i Danmark har været intet imponerende i en lang årrække og fremgangen ser ud til at fortsætte i 2017. De italienske og franske overnatninger i Danmark er begge gået frem med over 80% fra 2008 til 2016. Italien og Frankrig er henholdsvis det 7. og 8. største udenlandske marked for dansk turisme, målt i overnatninger.

København er den primære destination i Danmark for de franske og italienske gæster, hvorfor rapporterne, naturligt nok, har fokus på potentialet for at tiltrække flere storbyturister. VisitDenmarks italienske markedskontor, som også bearbejder det franske marked, arbejder primært på at tiltrække storbyturister, men gennemfører også initiativer, der skaber interesse for det danske kyst- og naturprodukt.

Hovedresultater fra rapporterne

  • Over 70% af befolkningerne i Rom, Milano og Paris har aldrig været på ferie i Danmark
  • 6-8% i de tre byer vurderer, at de kender meget til Danmark som feriedestination
  • 10-14% i de tre byer vurderer, at de kender meget til København som feriedestination
  • 3-4% i de tre byer holdt ferie Danmark i 2016. 
  • Når det gælder rejseplaner for 2017, så forventer 8% i Milano, 7% i Rom og 4% i Paris at de kommer til at rejse til Danmark

Om analysen

Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af befolkningerne over 18 år i Rom, Milano og Paris.

Dataindsamlingen er foretaget i marts og april 2017. I alt har 1.024 personer i Paris og 2.090 personer i Rom og Milano deltaget i undersøgelsen.

Det er første gang at VisitDenmark gennemfører en image- og potentialeanalyse i disse byer.

Indsamling og kvalitetssikring af data er gennemført af analyseinstituttet Epinion.