Tag en selfie. På selfie-museet

januar 13, 2018
LHBS

Tilknyttede tags

I USA åbner et nyt museum, hvor omdrejningspunktet er den kendte selfie.

Selfies er på mange måder interessante for turismeerhvervet. Besøgene kan tage billeder af dem selv i de omgivelser, de besøger, hvorefter de kan uploades til nettet. Her kan der så enten i teksten - som brugeren selv skriver - stå, hvor brugeren har taget billedet, eller selve billedet kan blive koblet til lokationen, hvor billedet blev taget, så andre derigennem kan se, hvor billedet er taget.

Nogle steder opfordrer man endda folk til at tage billeder af dem selv, hvor man har sat en fysisk ramme op - der er et par meter gange et par meter - hvor folk kan stille sig foran og så tage et billede, hvilket vi engang så i bl.a. Berlin.
Det er mere eller mindre sådan en selfie fungerer. Men begrebet selfie er mere end det: 1839 var det år, hvor det første selvportræt blev taget, i 2002 blev termen "selfie" første gang brugt, og i 2013 blev ordet kåret til årets ord af the Oxford English Dictionary. Og nu kommer der et museum med fokus på termen "selfie".

Museet vil være at finde i Glendale, Los Angeles County, tæt på Los Angeles. Her vil der blive gået i dybden med forskellige aspekter af "selfie". Der vil bl.a. være fokus på mad-selfies og selfies, hvor badeværelsesspejlet taget i brug.

For dem, der ynder at rende rundt og bruges deres selfiestang, så kan de tage det roligt - et er helt ok at tage en selfiestang med og bruge - ja, besøgende opfordres endda til det. Og så skulle der også blive lavet en stol ud af selfiestænger.

Dertil skal nævnes, at museet ikke er planlagt til at være et blivende museum, men derimod fungere som et pop up-museum, der eksisterer i perioden 17 februar tl 17 april 2018.

Der er og har været meget fokus på selviscenesættelse, hvor selfien er en yderst vital del af dette, hvilket man her har valgt at sætte i fokus. Samtidig har man i dette eksempel valgt at gå i dybden med emnet i en kortere periode - ved hjælp af den meget populære pop up-løsning - hvilket netop giver aktøren mulighed for at fokusere på og gå i dybden med meget specifikke emner i en kortere periode. For muligvis derefter at kaste sig over noget nyt og spændende? 

Tankestarter:

Hvilke tendenser i vores samtid kan du sætte i fokus og gøre en oplevelse ud af?

 

 

Kilde:

telegraph.co.uk

Add comment

OM BLOGGEN

Eva SteensigTurismens TrendBlog

er til alle, der arbejder professionelt med turisme og med at markedsføre Danmark. 

Indlæggene er leveret af
Eva Steensig og LHBS CPH A/S.

Ved brug af materiale fra bloggen skal LHBS A/S angives som kilde.

Læs mere