Eksport brands med på Be Nordic

Nordisk design og livsstil har altid været bærende temaer i markedsføringenseventen Be Nordic i Milano, som VisitDenmark arrangerer for fjerde år i træk. Italienerne elsker den afslappede måde, som danskerne er cool på, og ifølge VisitDenmarks markedschef er det blevet ret hipt at være dansk i Italien og også at være italiensk i Danmark. Danske eksportbrands er med på eventen.
Onsdag, marts 22, 2017

Igen i år slår VisitDenmark, VisitSweden, VisitFinland og Innovasjon Norge døren op til et fælles fremstød i Milano, Be Nordic. Samarbejdet har i de tre foregående år bevist sit værd, og eventen slår i år flere rekorder: På publikumsdagene i weekenden forventes 10.000 besøgende, workshoppen torsdag havde 170 turoperatører og 51 partnere tilmeldt, og hele 140 journalister var på gæstelisten, da ambassadørerne fra de fire nordiske lande åbnede Be Nordic med et VIP arrangement onsdag aften.

I år er der flere nye virksomheder med på Be Nordic. Novasol og LEGO er kendte spillere på turismemarkedet, men med er også virksomheder, som man ikke umiddelbart forbinder med turisme: Flying Tiger Copenhagen og Royal UniBrew, der lancerer en ny øl på det italienske marked kaldet Nørden. Ø er et unikt dansk bogstav, og Nørden er et udtryk for, at det danske er smart i Italien, mener Ghita Scharling Sørensen, der er VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig.

Hun peger også på hygge som et fænomen, der gør sig godt i det italienske. Derfor er der også en hygge-præsentation på Be Nordic, hvor italienerne kan høre forfatteren Jessica Alexander fortælle om dansk hygge, lykke og livsstil.

"Til præsentationen uddeler vi et hygge-kit med stearinlys, danske småkager og et hyggecertifikat. Hygge-tingene kommer fra Flying Tiger Copenhagen, som vi er glade for at kunne byde velkommen til som Be Nordic partner", siger Ghita Scharling Sørensen,

En oplagt platform for eksport brands

De to danske eksport brands mener at kunne hente både synergi og autenticitet i samarbejdet med VisitDenmark. Om baggrunden for at være med på Be Nordic siger Marketing Manager Ana Combalia fra Flying Tiger Copenhagen:

“Be Nordic bringer det bedste fra den nordiske kultur til Italien, og vi vil gerne vise vores tihørsforhold til Norden, og at vi er en dansk virksomhed. Eventen giver os synlighed og styrker vores image, og det skaber synergi, at vi alle har tilhørsforhold til det nordiske”.

”Det er specielt interessant for os at være med i worhshops osv., der handler om hygge, for det er en filosofi, som man også finder i vores produkter. Det er svært at finde ord, der beskriver den særlige hygge-følelse, som er med til gøre danskerne lykkelige, men det handler om de små ting i livet. Det kan være hygge i stearinlysenes skær eller det at spille et brætspil med dem man kender og holder af”.

For Royal Unibrew i Italien, Ceres S.p.A., er samarbejdet oplagt, selv om det handler om at sælge henholdsvis øl og et land som rejsedestination.

” I Ceres er vi stolte af vores danske DNA. Det står på vores øl at de er danske, men det er ikke alle italienere, der lige kan sætte det ind i en sammenhæng. Så vi er glade for at kunne skabe forbindelsen til det nordiske på Be Nordic. Det er næsten som om eventen er skabt til os, og i hvert fald er der ikke andre platforme der på samme måde passer så godt til at kommunikere vores værdier og vores brand, siger Brand Manager Jean-Baptiste Andre fra Ceres S.p.A.

”Vi lancerer nye øl under mærket Nørden, hvor vi opdaterer de gode, gamle opskrifter og traditioner, og Nørden passer perfekt til de værdier og den modernitet og autenticitet, som Eventen Be Nordic og samarbejdet med VisitDenmark repræsenterer.

Trendy at rejse til Danmark

Danmark er i de seneste år rykket godt frem på listen over lande, som italienerne overvejer både til sommerferie, juleferie og til forlænget weekend til at udforske kultur og livsstil i at andet europæisk land. De er nysgerrige og derfor parat til at prøve mindre kendte destinationer, så længe der er gode oplevelser, kultur, mad og gerne mulighed for at leve og opleve sammen med lokalbefolkningen.

”Italienerne opfatter Danmark som et land med en moderne livsstil, en uformel tilgang til dagligdagen. Her er fine muligheder for at nyde det gode liv samtidig med, at her er velorganiseret og sikkert. Den livsstil vil de gerne tæt på, og derfor er det hipt at tage et par dage til København. Og da italienerne er meget nysgerrige, er de også med på at rejse til fx Aarhus eller videre ud i landet for at opleve vores natur, havet og livet uden for storbyerne”, siger Ghita Scharling Sørensen.

Vækst i overnatningerne

At det er trendy at rejse nordpå er således en god grund til at overnatningstallene for italienerne er steget markant i 2016. Faktisk tegner italienerne sig for en stigning på hele 20 pct. og lander 339.500 overnatninger i Danmark. Ifølge Ghita Scharling Sørensen spiller det dog også ind, at det generelt er blevet nemmere at tage på storbyferie til Danmark, fordi der i de senere år er åbnet mange nye flyruter fra Italien.

I uge 13 starter en ny rute fra Torino og primo maj en rute fra Napoli. I 2017 lyder prognosen for det italienske marked på 2-4 pct. flere overnatninger.

Del denne side