Flere sydeuropæere forventer at rejse til Danmark

By Monica Svendsmark Hansen Chefkonsulent, Corporate kommunikation
De er højtforbrugende. De rejser uden for højsæsonen. Og de vil gerne til Danmark. Italienere og franskmænd er attraktive turister, og Danmark har et stort potentiale, når det gælder om at tiltrække flere til både by og kyst, viser en ny analyse fra VisitDenmark.
Fredag, oktober 13, 2017

Som regel når man langt med "Guten Tag" og "Have a nice day" i dansk turisme. Men det er en god idé også at læse op på de italienske og franske gloser.

Gennem de senere år har både italienere og franskmænd nemlig fået øjnene op for Danmark, og siden finanskrisen er de italienske overnatninger steget med 85 procent og de franske med 82 procent. Og væksten fortsætter. I år forventer endnu flere at rejse til Danmark, viser en ny brand- og potentialeanalyse fra VisitDenmark.

"Danmark er rykket godt frem på listen over lande, som italienerne og franskmændene overvejer som mål for deres næste ferie eller forlængede weekend. Som turister er de nysgerrige og parate til at prøve mindre kendte destinationer, så længe der er gode oplevelser, kultur og mulighed for at leve som de lokale," siger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig.

Ifølge VisitDenmarks analyse fortaget i Rom, Milano og Paris forventer 300.000 italienere at besøge Danmark i 2017 og 100.000 franskmænd. Ud over råd fra venner og familie, påvirkes de i høj grad af bookingportaler og nationale turismeorganisationers hjemmesider, når de vælger rejsemål.

Et potentiale som ikke er udnyttet

Det er især i hovedstaden, at det er relevant at sige "Buongiorno" eller "Bonjour" til turisterne. Langt de fleste sydeuropæere vælger nemlig en storbyferie i København, når de rejser til Danmark. Det gælder for 80 procent af italienerne og 74 procent af franskmændene.

Det er også storbyturismen, som forventes at få størst vækst fra de to markeder i de kommende år - godt hjulpet af det stadigt stigende antal direkte flyruter. Men ude i landet ligger et stort uudnyttet potentiale, mener Ghita Scharling Sørensen.

"I de andre nordeuropæiske lande er de italienske og franske overnatninger spredt meget mere ud i landet. Danmark er faktisk det land i Nordeuropa med den højeste koncentration af italienske og franske overnatninger i hovedstaden. Så vi har et meget stort potentiale i at få flere italienere og franskmænd ud i landet - eller ved kombinere en rejse til København med et par dage ved kysten eller et besøg på en attraktion," siger hun og peger på, at der allerede ses en tendens til vækst i overnatningerne uden for storbyerne, især i sommerperioden.

Kan forlænge sæsonen

København og den lille havfrue er noget af det, både italienere og franskmænd forbinder med Danmark. Men hverken Legoland eller andre store danske attraktioner og seværdigheder er på nethinden hos de italienske og franske turister, som generelt kender meget lidt til Danmark, viser analysen. 

Derfor kræver det øget markedstryk og et tæt samarbejde med danske attraktioner og stærke destinationer at øge kendskabet til Danmark og få flere italienere og franskmænd til at holde ferie uden for hovedstaden, mener Ghita Scharling Sørensen. Til gengæld er der store gevinster at hente.

"Både italienere og franskmænd er højtforbrugende turister. De er også attraktive, fordi de typisk rejser på andre tider af året end andre nationaliteter. For eksempel har de en lang sommerferie, som strækker sig helt ind i september. Samtidig har de flere helligdage i både forår og efterår, hvor der er tradition for at rejse. Her er der gode muligheder for dansk turisme, siger Ghita Scharling Sørensen. 

Trods et lavt kendskab opfatter mange italienere og franskmænd Danmark som et attraktivt feriemål, viser analysen.

Del denne side