Giro d’Italia 2012

Med afsæt i cykelløbet Giro d’Italia rullede Danmark sig ud som det perfekte værtsland for cykel-entusiaster og turisme. Denne kampagne havde således til formål at skabe interesse for Danmark som attraktiv feriedestination ved at sætte fokus på cykling som rejsemotiv og herigennem inspirere og invitere cyklister på alle niveauer til aktiv ferie i Danmark.

Midtjylland lægger asfalt til
Baggrund 
Verdens næststørste cykelløb Giro d’Italia var sat til start i Danmark 5-7. maj 2012. De første tre etaper skulle køres i Herning, Vestjylland og Horsens, og der forventedes en enorm international mediebevågenhed og tusindvis af tilskuere fra udlandet.

Træf i Jylland
Formål
Kampagnen havde til formål at tiltrække nærmarkederne til Jylland i forbindelse med de tre Giro etaper og samtidig skabe interesse for Danmark som kommende feriedestination.

Cycling for all
Målgruppe
Kommunikationen var målrettet Softcore cyklister, hvor muligheden for at cykle er en del af rejsemotivet. Herudover var den målrettet Hardcore cyklister, hvor hovedmotivet med ferien er at cykle og deltage i motionsløbet ”Giro d’Italia – Cycling for All”

Danmark på hjul
Kampagnestrategi
Strategien for kampagnen var at fortælle, at Danmark er for alle; både motionister og professionelle - og desuden sætte flere ord på, hvad dansk cykelkultur er. – Et ekstra reason to go i forhold til at rejse til Danmark.

Denmark Goes Pink
Kampagnekoncept
Konceptet var at vise, at Danmark gør sig klar til at tage imod Giro-starten krydret med oplevelsesmuligheder og stemninger fra Danmark. Dette i form af en video, der blev produceret i fire sprogversioner, distribueret internationalt, spredt viralt og implementeret i øvrig markedsføring.
Budskab: ”Denmark Goes Pink” og “It all starts here”

Omfattende indsats
Medievalg
• Viralfilm
• softcore bannere på rejsesites, livsstilssites og visitdenmark.com
• hardcore bannere på cykelsites
• kampagnesite
• newsletters
• Print-ads i BT
• pressebearbejdning og workshop

Del denne side

Tværnationalt

Kampagneperiode: 1/2 – 5/5 - 2012
Målgruppe: DGL+SSL
Primære markeder: Norge, Tyskland, Holland 
Sekundære markeder: Sverige, Italien, Frankrig, Østrig, Belgien & Polen

Resultater:

Kampagnen blev set af 1,6 mio personer.

- Gns. omkostning pr. kendskab: 2,17 kr. (benchmark 2,82 kr.).

Der blev skabt præference overfor 218.000 personer.
- Gns. omkostning pr. præference: 16 kr. (benchmark 22 kr.).

PR:
Der blev gennemført presseaktiviteter på 7 markeder.
Den samlede presseindsats resulterede i 242 artikler og 33 mio læsere.
Annonceværdi svarende til 20 mio kr.

Giro d'Italia kampagnen:

Giro d'Italia 2012 - E-pages

Evaluering af Giro-starten i Danmark 2012

Effektmåling med fokus på tilskueroplevelse, turismeomsætning og markedsføringseffekter