©  Foto:

SÆRUDSTILLING | Uffe Isolotto - Mælkeøje

Med særudstillingen Mælkeøje har billedkunstner Uffe Isolotto skabt en totalinstallation, der har forvandlet museets særudstillingssal til hovedkvarteret for en mystisk kult.

Træd indenfor i Uffe Isolottos Mælkeøje. Særudstillingen er en omfattende totalinstallation, skabt specifikt til kunstmuseets Færchfløj. Her er udstillingssalene blevet forvandlet til hovedkvarteret for en mystisk kult. Udstillingens fiktive verden er inspireret af æstetikken fra 1970'ernes kollektiver og retro-futuristisk teknologi. Der introduceres elementer af voyeurisme og autoritær overvågning. 

Hver udstillingssal udgør en scene i en gradvist udfoldet fortælling om et rekrutteringscenter med opholdsarealer, genopdragelsesrum og forsamlingslokaler. Vi befinder os som besøgende i en fejlslagen retrotopi, hvor der gribes tilbage til fortiden for at finde trøst, styrke og fællesskab. Et iscenesat drama om en fremtid forestillet i fortiden.

I kraft af en sansemættet blanding af skulptur, scenografi, duft og lyd, får vi i Mælkeøje indtryk af en fiktiv organisation, der er dedikeret til rituelle handlinger og demontering af sprogets logik. Sprogbrugen er ofte et redskab til ensretning og kontrol. Men i form af en pamflet – en skriftlig kilde fra udstillingens fiktive verden – og skilte med forskellige typer af tegnsætning, anvendes sproget i denne sammenhæng som en mulighed for at øve poetisk og ideologisk modstand.

Ved at referere til kultens og de politiske bevægelsers kommunikationstaktikker, undersøger Uffe Isolotto tegnenes, symbolernes og metaforernes magt i vores egen samtid.    

Centralt i udstillingen optræder en skulptur af en ung pige, der fremtræder som en blanding af et alter og en avatar – en virtuel stedfortræder. Hendes kobberrøde hår indrammer et opadvendt ansigt med slørede øjne og et ulæseligt udtryk. 

Skulpturen er en profetisk skikkelse, et sindbillede på det sted, hvor alternative fortider og spekulative fremtider mødes.

_

Mælkeøje er Uffe Isolottos hidtil største museumsudstilling og hans første kommissionerede projekt, siden han repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen i 2022.

Udstillingen er kurateret af den canadiske forfatter Stephanie Cristello (f. 1991, bor/arbejder i Chicago, USA) og ledsages af en række nyskrevne fiktionstekster.

Udstilllingsview. Foto: David Stjernholm