Rosenborg Castle, Copenhagen

Kina

Kinesisk turisme har igennem mange år udviklet sig meget positivt, og efter et par år med tilbagegang i antallet af kinesiske overnatning i Danmark, lykkedes det i 2018 at få del i den positive udvikling og skabe vækst.

Danmark har fået god omtale de senere år i Kina pga. statsbesøg, ministerbesøg samt gode og underholdende TV-programmer, der har været i Danmark og filme. Herudover fik Danmark i det Dansk-Kinesiske Turismeår 2017 ekstraordinær stor omtale i de kinesiske sociale medier. Der er dog stadig en stor opgave i at fortælle kineserne, hvorfor de skal tage til Danmark, hvad de som turister kan opleve i Danmark, og at Danmark er andet end København.

De kommende år skal vise om dansk turisme formår at omsætte den gode omtale til en tilsvarende stigning i kinesere i Danmark.

- Flemming Bruhn, markedschef i Kina

Baseret på en fokuseret indsats overfor den kinesiske rejsebranche, de kinesiske rejsejournalister og via de kinesiske sociale medier til forbrugerne er det lykkedes at få væksten tilbage på sporet. Strategien er klar for Danmark i Kina: Danmark skal have flere kinesere til at vælge Danmark, og de skal blive her i længere tid. Danmark indgår stort set altid i en rejse sammen med Norge, Sverige og/eller Finland. Derfor er det naturligt at samarbejde med de andre nordiske lande. I øjeblikket sker dette i et tæt samarbejde med Norge gennem det fælles selskab Scandinavian Tourist Board, og gennem workshops er der indgået et projektsamarbejde med Sverige. Der er også indgået et treårigt samarbejde mellem de fire nordiske lande om online-aktiviteter overfor de kinesiske konsumenter.

Aktuelle overnatningstal

Kinesiske overnatninger i Danmark i  2019 fordelt på måned sammenlignet med 2018.

 

Læs mere