Kongehuset fortæller historien om Danmark
Af Katja Moesgaard, adm. direktør i VisitDenmark
Tronskiftet den 14. januar er en historisk begivenhed i Danmark, hvor danskerne siger tak til Hendes Majestæt Dronning Margrethe og byder Hans Majestæt Kong Frederik X velkommen.
Nyheden er gået verden rundt, og endnu engang har Kongehuset skabt enorm opmærksomhed om Danmark i de internationale medier. Dermed har Kongehuset igen vist sin værdi i forhold til vores omverden - i tillæg til den enorme værdi som nationalt samlingspunkt, som Kongehuset har for langt de fleste danskere.
Kongehuset er i den grad med til at skabe fællesskab, til at sætte Danmark på verdenskortet og til at fortælle historien om Danmark.
Fortællingen om det danske kongehus er en væsentlig del af historien om Danmark og danskerne. Den handler om historie og traditioner, men også om fornyelse og om at være parat til at tilpasse sig en moderne verden.
Tradition med relevans
Når det handler om traditioner med mange hundrede år på bagen, er fornyelse vigtigt. Var det ikke lykkes Dronningen at tilføre Kongehuset nye aspekter, ville Kongehuset næppe have samme relevans som i dag. Op mod 85 pct. af danskerne bakker op om vores majestæter. Det er enestående.
Alt peger på, at det nye kongepar vil føre den linje videre. Det har de allerede vist gennem et stort engagement i mærkesager som klima, sport, kultur, børn og unge samt sårbare og udsatte grupper i samfundet. Og ikke mindst gennem etableringen af Royal Run og ved at invitere unge fra hele landet med til Kronprins Christians 18 års fødselsdag.
Samspil med turismen
Fortællingen om Kongehuset en vigtig del af fortællingen om Danmark. I dansk turisme er vi glade for at kunne vise vores slotte og herregårde frem, vores kunstsamlinger og al den kultur, der er forbundet med vores hundreder af år med konger og dronninger, prinser og prinsesser. Tænk bare på Kongernes Jelling, Frederiksborg Slot, Rosenborg og kronjuvelerne, Koldinghus, Kronborg alle de andre attraktioner.
Men for dansk turisme har det også betydning, at vores majestæter – i modsætning til nogle andre europæiske kongehuse – er i øjenhøjde med befolkningen. Det er unikt, og det er med til at understrege at vi i Danmark – og altså også de kongelige – har et særligt mindset, hvor vi tager tingene, som de kommer – selvfølgelig med den fornødne respekt.
I VisitDenmark har vi også mærket, hvad det betyder at have repræsentanter fra Kongehuset med ude i verden. Vi har i mange sammenhænge haft glæde af deres evne til at åbne døre til internationale samarbejdspartnere. Det gælder fx, når vi har deltaget i eksportfremstød og ved åbningen af Den danske Pavillon i forbindelse med OL.
Internationale medier stiller skarpt på Danmark
Den store internationale opmærksomhed, der er om tronskiftet i disse dage, bruger vi også som anledning til at folde fortællingen om Danmark ud og til at sætte fokus på alt det, man som turist kan opleve i Danmark. Det gør vi på sociale medier, men i særdeleshed i forhold til den internationale presse, som vi siden den 2. januar har været i kontakt med om historier med relation til det danske Kongehus.
De internationale medier er kommet til byen i et imponerende omfang: BBC News og The Guardian, Le Monde og nyhedsbureauet AFP, The New York Times og The Washington Post, Bild og RTL, norske TV 2 og NRK, svenske Expressen mv.
Også vi oplever en stor interesse fra medierne på vores markeder, og vi kommer til at ride videre på interessen i de næste mange måneder ved sætte fokus på aktuelle udstillinger, historiske steder og særlige områder i Danmark, som har tilknytning til Kongehuset.