Hele Danmark, hele året
Vi skal markedsføre hele Danmark, hele året. Dermed får vi bæredygtig vækst og sikrer, at turismen fortsat kan være med til at skabe job i alle dele af landet. Flere steder er vi presset på kapacitet over sommeren, men uden for højsæsonen kan vi godt efterkomme den efterspørgsel, som vi oplever, og som fortsat har et stort potentiale. Derfor vil vi fortsat prioritere skuldersæsonen højt i vores internationale markedsføring”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.
I perioden 2014-2018 er antallet af udenlandske overnatninger herhjemme steget med i alt 4,4 mio., og hele 62 pct. af denne stigning er sket i skuldersæsonen. Vækst uden for højsæsonen betyder flere varige job i stedet for sæsonjob, og dermed er turisterne med til at sikre beskæftigelse i mange områder. Desuden er belastningen på de populære destinationer mindre og potentialet stort.
Vækst på mindre kendte destinationer
Juli-august er dog fortsat den absolut mest populære periode at holde ferie i Danmark. Og her er det for VisitDenmark væsentligt, at væksten ikke længere er koncentreret om få populære destinationer. Flere og flere destinationer noterer pæn fremgang.
”Det har været en flot sommer, hvor vi har set en større geografisk spredning i væksten. De mest populære destinationer har i år kunnet melde udsolgt over sommeren, og det har betydet, at turisterne er begyndt at trække ud på mindre kendte destinationer. Det giver større spredning i turisterne, og det er glædeligt, at flere destinationer nu oplever stigende efterspørgsel, og at der kommer turister til hele Kystdanmark, siger Jan Olsen.
Med overnatningstallene for august er der nu 21,4 mio. udenlandske overnatninger i perioden januar-august, hvilket er 830.000 flere end sidste år. Det svarer til en vækst på 4 pct., og meget tyder på, at dansk turisme er på vej mod endnu et rekordår, når det gælder udenlandske overnatninger.
160.000 job
I 2017 bidrog den turismeskabte omsætning på 128 mia. kroner om året til 160.000 job i Danmark, heraf 73.000 i andre brancher end de umiddelbart turismerelaterede. Blandt andet blev der skabt hele 33.000 job i detailhandlen. 5,5 pct. af den danske beskæftigelse var i 2017 båret af turisterne, og turismens job findes i hele landet.