Tagterasse Gro Spiseri København

Robot skal skaffe brandvarme leads

10/10/2019
Foto: Martin Heiberg

Findes der noget bedre end en varm salgskontakt? Svaret er ja, en brandvarm salgskontakt, og det er netop dem, som en ny online kampagne til  det internationale mødemarked skal skabe. Fem aktører er gået sammen om at gøre 80 mødeplanlæggere brandvarme på København.

Design, gastronomi, hygge og dansk kultur, outdoor aktiviteter. Det er temaer, hvor København kan levere skarpe serve-esser, men det er ikke alle mødeplanlæggere i Sverige, Norge, Tyskland og UK, der ved det. Og det skal der nu gøres noget ved, mener DGI-byen, BCHG, Nordic Choice Hotels, Wonderful Copenhagen og VisitDenmark, der er sammen om en ny kampagne, der gik i luften i september.

Som noget nyt bliver det en robot eller rettere et automation flow, der skal fortælle mødeplanlæggerne om Københavns mange herligheder.

En række dialogmails vil præsentere København under et af de fire temaer, og når en mødeplanlægger klikker i mailen for at få flere informationer om et emne, der har hendes interesse, bliver hendes præference registreret. Herefter bliver informationen brugt til at kreere en ny mail, der er tilpasset specielt til hende på grundlag af det, som hun har vist interesse for. 

Helt i front

Automation flow er en kendt disciplin indenfor digital markedsføring generelt, men ikke på mødemarkedet. Her er det personlige møde fortsat i høj kurs, bl.a. fordi man her kan spørge ind til både mødeprodukter og alt det, der også hører med til et møde: Mad, transport, oplevelser på destinationen, muligheden for at få designet et mødeprogram med særlige temaer, referencer osv. Alligevel er der store forventninger til kampagnen Closer to Copenhagen, som kan betegnes som frontløberkampagne.

"Kampagnen skal netop bruges til at screene mødeplanlæggerne, så det kun er dem, der er mest interesserede i at få en event til København, som hotellerne skal mødes med. Det personlige møde og dialogen er fortsat vigtigt, men her tager vi den indledende del af dialogen digitalt, og dermed sørger vi for at kvalificere mødeplanlæggerens viden og interesse for København", siger Business & Relationship Manager Erik Mortensen, der har ansvar for mødemarkedet i VisitDenmark. 

Går efter konkrete events

Kampagnens automation flow betyder, at informationerne om København som mødeby bliver mere og mere individualiserede igennem forløbet på baggrund af mødeplanlæggerens præferencer. Dialogforløbet løber over 60 dage, og i sidste dialogmail bliver mødeplanlæggeren direkte spurgt, om hun har et konkret event, som vil egne sig til København. Har hun det, kan hotellerne overtage dialogen med henblik på et konkret salg. 

"Vi ved, at jo større kendskabet er til København, jo bedre konverteres interesse til et salg. De fleste af de planlæggere, der har haft møder i København, kommer igen med flere møder. Det er vores mål at få 1.600 mødeplanlæggere til at tage turen hele vejen igennem dialogforløbet, så det er ganske mange, vi får uddannet i København. Ikke alle vil dog have en konkret event, som vi kan hente til København, men vi får skabt et godt kendskab hos mange. Og vi regner med, at kampagnen vil give 80 meget kvalificerede kontakter, som vi så kan tage en personlig dialog med", siger Erik Mortensen.

Kampagnens automation flow strækker sig over 60 dage, og til kampagnen hører en hjemmeside, en konkurrence om en tur til København og også en event på Den danske ambassade i Berlin, hvortil 20 tyske mødeplanlæggere inviteres. Kampagnen kører indtil marts 2020.