Copenhunters med mobiler

Danmark delt på Instagram

7/4/2019
Foto: VisitDenmark

VisitDenmark har udarbejdet en minianalyse af turisternes brug af SoMe. Heri indgår også en Top 10 over de mest populære brugergenererede billeder på VisitDenmarks Instagram i 2018.

Et lille lyserødt hus med tilhørende rosenbusk og damecykel var det mest populære billede af Danmark på VisitDenmarks Istagram profil i 2018. Billedet er fra Møllestien i Aarhus, og det er taget af Adam Brosbøl, der er lokal instagrammer. Adams billede blev liket, kommenteret, delt eller arkiveret 27.700 gange i 2018.

Mange tagger deres billeder med #visitdenmark, så det dukkede op i VisitDenmarks feed på Instagram. Er billedet personligt, inspirerende og egnet til et fortælle en god historie, kontakter VisitDenmark fotografen og får tilladelse til at dele billedet på profilen @govisitdenmark, der har 252.000 følgere.

Brugen af sociale medier er steget markant i turismemarkedsføringen i de senere år, og medier som Instagram og Facebook fylder mere og mere i det samlede mediemix hos turismeorganisationer og virksomheder verden over. Også VisitDenmark bruger flittigt de sociale medier som markedsføringskanal, for de sociale medier har en række fordele i markedsføringen. 

Autenticitet slår iscenesættelse

”SoMe er fantastiske til at kommunikere nye ting, nye vinkler, ny inspiration, nye historier her og nu, mens tingene sker. Det er de lokale, der kender de fortællinger, der er værd at dele, og sammen er de med til at fortælle verden om, hvorfor Danmark er et særligt sted. Hverken vi eller destinationerne kan hamle op med brugernes øjeblikke . De har en personlig umiddelbar stil, og den tilgang til at fortælle om et sted virker meget mere inspirerende end iscenesatte reklamefotos. Og vi vil aldrig kunne få den samme ægthed frem som de lokale. Deres autenticitet engagerer vores følgere. Og så kommer deres historier jo vidt omkring i verden på de sociale medier,” siger Donna Sandahl Sørensen, som er Senior Content Manager i VisitDenmark. 

Hver femte turist er på 

Af VisitDenmarks seneste Turistundersøgelse fremgår det, at hver femte udenlandske turist i Danmark har brugt sociale medier for at få inspiration til rejsen. Især storbyturisterne er aktive inden rejsen, og under rejsen bruger endnu flere sociale medier til at finde oplevelser på ferie i Danmark. Der er derfor ingen tvivl om, at de sociale medier har stor betydning både for at tiltrække og servicere turisterne.

”Det er vigtigt at få fortællingerne om Danmark i spil på de sociale medier. Men det er også vigtigt at være der sammen med brugerne og være parat til at give inspiration og ideer videre. I dag bruger turisterne de sociale medier til at spørge om, hvad de skal opleve, hvor de skal spise, og hvor de kan leje en cykel. Og de vil gerne have svar, både fra de professionelle og fra de andre brugere. Og det er faktisk en enestående chance for at lære sine målgrupper at kende at tale med dem på de sociale medier.  Hvad spørger de om? Hvad fascinerer dem? Hvad bliver delt, fordi de synes, at det er fantastisk?” siger Donna Sandahl Sørensen.

En million følgere

VisitDenmark har i dag knap en million følgere på tværs af Facebook, Instagram og Twitter. Især Facebook og Instagram bliver brugt i markedsføringen. Der er flest følgere på Facebook (657.000 ultimo juni), og i 2018 lykkedes det at hente nye 126.000 følgere på Instagram, så der i dag er 252.000. 

Billederne på de to kanaler er brugergenererede, men VisitDenmark kuraterer billederne med korte tekster i en uformel ”tone of voice” og sørger for at involvere destinationer og attraktioner i hele Danmark ved at tagge dem og skabe historier omkring dem. 

”Vi er aktive og poster dagligt som led i vores digitale always-on strategi. Og vi griber alle muligheder for at involvere vores følgere ved at spørge, udfordre, inspirere og overraske dem med vores indhold, siger Donna Sandahl Sørensen.

#danestakeover

En populær aktivitet på VisitDenmarks Instagram er  #danestakeover, hvor bliver der postet indhold med lokale vinkler, billeder og perspektiv og der bliver givet insider tips om, hvad man skal opleve, når man er turist i Danmark. 

Her er det lokale aktive instagram brugere, der får lov at bestemme indholdet i en periode, og det giver god variation i både indhold og billedstil. Fx er billedet af det lyserøde hus fra Møllestien postet i forbindelse med, at Adam Brosbøl overtog VisitDenmarks Instagram profil @govisitdenmark.
 

Se hvordan VisitDenmark bruger Instagram – og hvilke 10 billeder der var de mest populære i 2018.  
 

Læs mere

Dette billede fra Møllestien i Aarhus, taget af Adam Brosbøl, var det mest populære på VisitDenmarks Instagram profil i 2018.

VisitDenmarks profiler 

Facebook 

Instagram

Twitter 

Flere analyser fra VisitDenmark