Danish Pavilion Milan Design Week 2021

Flot omtale af Danmark under Milano Design Week

16.9.2021
Foto: Fusilli Lab

Kronprinsesse Mary var med til at skabe opmærksomhed om Danmark og et grønt og bæredygtigt budskab under Milan Design Week. Det har givet omtale i blandt andet flere store italienske medier. 

Den danske deltagelse på årets vigtigste og største designbegivehed, Milan Design Week, har indtil videre skabt flere end 30 omtaler i primært italienske medier. 

Det er blandt andet Corriere della Sera, Repubblica, Elle Decor, MSN og Le Monde, som har omtalt den danske udstilling.  

”Grønne og bæredygtige løsninger optager i høj grad italienerne, og den danske udstilling under designugen har bygget videre på Danmarks image som et bæredygtigt land. Det er Danmarksbranding i høj stil og med substans og gør også Danmark til et attraktivt rejsemål,” siger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien.

Hun peger på, at de mange omtaler er båret af et unikt venue, en enestående udstilling takket være et tæt samarbejde mellem private og offentlige aktører og ikke mindst H.K.H. Kronprinsesse Mary, som besøgte udstillingen sammen med erhvervsminister Simon Kollerup den 7. og 8. september. 

Danish Pavilion Milan Design Week 2021

Foto:Fusillo Lab

700 stole skaber blikfang

Danmark var stærkt repræsenteret på årets Milan Design Week med en udstilling af, hvordan grønne løsninger og cirkulær økonomi kan gå hånd i hånd med godt design, arkitektur og kreativitet. 

Bag den danske udstilling stod Den Danske Ambassade i Rom og Dansk Arkitektur Center i samarbejde med Creative Denmark, Realdania og VisitDenmark og en række danske virksomheder, der viste deres produkter frem.

Temaet var eksemplificeret i selve udstillingens konstruktion, som bestod af 700 stole, fremstillet af blandt andet genbrugsplast og træ og oprindeligt udviklet til den danske pavillon i forbindelse med OL i Tokyo. 

Stolene udgjorde byggestenene i pavillonen, som både var et udstillingsvindue for Danmark og de danske virksomheder, som viste deres produkter frem under designugen, og samtidig fungerede som blikfang for de mange besøgende, journalister og fotografer. 

”Milan Design Week er stedet, man skal være, hvis man vil noget inden for design og kreative erhverv. I år har Danmark i den grad sat et aftryk med et bæredygtigt budskab og skabt interesse for Danmark," siger Ghita Scharling Sørensen og peger på, at designugen også bliver besøgt af folk uden for branchen. 

I juni inviterede VisitDenmark seks førende italienske medier på presserejse til Danmark for at vise dansk design, arkitektur og bæredygtige løsninger frem som optakt til designugen. 

VisitDenmark har deltaget i udviklingen af projektet og har qua et stort pressenetværk haft ansvar for pressedækningen af udstillingen i de italienske og franske medier. 

 

Danish Pavilion Milan Design Week 2021

Foto:Fusillo Lab

Bag om den danske udstilling 

Milan Design Week bliver betraget som verdens største og vigtigste designbegivenhed og blev afholdt fra den 4. til den 12. september 2021. 

Den danske udstilling var en del af den såkaldte ’Trashformation Village’, som er et udstillingsområde under Milan Design Week med fokus på sænkning af CO2 udledning gennem genbrug og cirkulær økonomi. 

Trashformation Village var kurateret af den verdensberømte gallerist Rossana Orlandi. 

Den danske udstilling var konstrueret af 700 stole, som oprindeligt blev udviklet til den danske pavillon til OL i Tokyo 2020, som Erhvervsministeriet, Realdania, Industriens Fond og VisitDenmark stod bag. Stolene er tegnet af den danske arkitekt Anders Lendager. 

Se pressemeddelelse

Danish Pavilion Milan Design Week 2021

Foto:Fusillo Lab

Inside Danish Pavillon Milan Design Week 2021

Foto:Fusillo Lab