Grand Depart 2010

Tour de France Grand Départ rammer dansk turisme lige i plet

9.5.2019
Foto: VDK

Når Danmark går helt i gult, styrkes fortællingen om den danske cykelkultur som en del af Danmarks DNA, og tv-billederne vil øge kendskabet til Danmark som rejsemål. 

Tour de France Grand Départ er en unik mulighed for vise verden, hvad Danmark kan byde på. Den massive tv-dækning af de tre danske etaper vil i den grad være med til at sætte Danmark på verdenskortet og øge kendskabet og lysten til at rejse til Danmark. Samtidig rammer Grand Départ plet lige ned i den fortælling af Danmark, som VisitDenmark bruger i markedsføringen over for turister.


Sådan vurderer VisitDenmark den kommende sports- og tv-megaevent, Grand Départ, der ruller gennem Danmark 2.- 4. juli 2021.
”Det er en international mega-event, der rammer lige i plet på vores cykel-DNA. Grand Départ vil betyde et større kendskab til Danmark, og løbet er et ideelt afsæt for at få fortalt om vores cykelkultur som en del af landets DNA.

Der er et perfekt match mellem Tour de France og Danmarks brand som cykelland, og Grand Départ spiller godt op til fortællingen om Danmark som verdens bedste cykelland. Derfor vil løbet være en god støtte til de budskaber, som dansk turisme bruger i markedsføringen af Danmark som rejsedestination, siger VisitDenmarks adm. direktør Jan Olsen.


I forvejen er cykling er en populær ferieform i Danmark. Det viser VisitDenmarks rapport Cykelturisterne i Danmark.

 

Hver femte turist er en cykelturist

Tæt på 20 pct. af turisterne i Danmark er såkaldte cykelturister, for hvem cykling eller cykelferie har afgørende eller høj betydning for at holde ferie i Danmark. Der er flere udenlandske cykelturister end danske, og tyskerne udgør hele 40 pct. af de 1,7 mio. cykelturister i Danmark.


”Vi bruger især den nye Østersørute som omdrejningspunkt for vores internationale markedsføring. Her i foråret kommer vi til køre marketingkampagner både i Tyskland og Holland,” siger Jan Olsen.


Massiv tv-dækning

Tour de France transmitteres i 190 lande og har mange millioner tv-seere under løbet. En stor del af dem vil se billeder af kultur, natur og attraktioner fra både København og fra Kyst-og NaturDanmark, når rytterne bevæger sig igennem et sommerklædt dansk landskab. Det forventes desuden, at flere end 900.000 tilskuere vil overvære de tre etaper i Danmark fra sidelinjen.


Økonomiske gevinster

En rapport udarbejdet af Deloitte i forbindelse med afvikling af den seneste Grand Départ afholdt uden for Frankrig (Düsseldorf i 2017) anslår reklameværdien for Düsseldorf til ca. 343 mio. EUR . Øvrige byer uden for Frankrig, som har afholdt Grand Départ, har ligeledes haft væsentlige økonomiske gevinster, herunder Utrecht (2015), Yorkshire (2014) og Rotterdam (2010).

Kort om Tour de France Grand Départ i Danmark

I sommeren 2021 afholdes Tour de France Grand Départ i Danmark. København er den officielle startby, og der afholdes i tre etaper i Danmark.


Den 2. juli afholdes første etape, selve Grand Départ i København. Den 3. juli afholdes anden etape fra Roskilde til Nyborg. Den 4. juli afholdes tredje etape med start I Vejle og mål i Sønderborg. Den danske Grand Départ har sloganet "The greatest cycling race in the world meets the best cycling city in the world".


Danmark bød officielt på værtskabet ved en ceremoni i Danmarkshuset i Paris den 20. juni 2016, hvor det danske bud blev overrakt personligt til løbsdirektør Christian Prudhomme af daværende erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen og overborgmester Frank Jensen. Siden da har de danske parter arbejdet aktivt på at vinde buddet til Danmark.


Tour de France transmitteres i 190 lande og har mange millioner tv-seere under løbet. Over 900.000 tilskuere ventes at overvære de tre etaper i Danmark fra sidelinjen.


Bag den danske Grand Départ står: Erhvervsministeriet, Københavns Kommune, Roskilde Kommune, Nyborg Kommune, Vejle Kommune, Sønderborg Kommune, Sport Event Denmark, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark og Wonderful Copenhagen.


Budgettet for en dansk Grand Départ er sat til 87 mio. kr. som finansieres ved 17 mio. kr. fra staten, 55 mio. kr. fra kommunerne og 15 mio. kr. fra regionerne. Dertil forventes ca. 1 mio. kr. finansieret ved andre bidrag, eksempelvis sponsorindtægter