Par på restaurant

Kampagner skal få tyske og norske turister tilbage til Danmark

4.6.2020
Foto: Robin Skjoldborg

Tyske og norske turister kan igen rejse til Danmark, hvis de har booket minimum seks overnatninger uden for København. VisitDenmark går i luften med to nye kampagner på markederne, som skal få turisterne til at tage til Danmark og stimulere forbruget af ferieoplevelser i Danmark. 

Endlich Wieder. It’s time.

Med budskabet om, at nu er det endelig tid til at rejse igen, lancerer VisitDenmark to store kampagner, som skal få tyskere og nordmænd på kystferie i Danmark i de kommende måneder. 

”Selv om den aktuelle grænseåbning ikke løser alle udfordringer i dansk turisme og i særdeleshed fastholder København i en kritisk situation, glæder vi os trods alt over, at Danmark igen kan byde tyske og norske turister velkommen. Vi er klar til at lancere kampagner på de to markeder, og det bliver med en taktisk tilgang, hvor vi sætter ind, hvor der er størst behov for at stimulere efterspørgslen,” siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark. 

Kampagnerne bygger på kommunikationskonceptet ”The land of Everyday Wonder”, som blev lanceret i 2019, men budskabet er justeret til den nuværende situation, hvor tyskerne og nordmændene ligesom danskerne ikke har kunnet rejse ud af landet på grund af COVID-19. 

Derfor er budskabet ”It’s time” eller på tysk ”Endlich Wieder” omdrejningspunktet i kampagnen, som i de første uger efter lanceringen vil fokusere på at skabe synlighed om Danmark, og efter grænseåbningen vil blive mere konkret i forhold til at kommunikere destinationer og oplevelser. 

Udsigt til mange tyskere i september 

På det tyske marked står Danmark i en forholdsvis gunstig situation. Selv om en femtedel af tyskerne ikke forventer at holde ferie i år, er rejselysten til Danmark den samme som før COVID-19, viser VisitDenmarks nye markedsmonitor. 

”Danmark er mere populær end mange andre lande i øjeblikket. Det handler om, at ferie i Danmark bliver forbundet med plads, masser af frisk luft og frihed, og ikke mindst at Danmark har håndteret COVID-19 på en fornuftig måde,” siger Mads Schreiner, VisitDenmarks markedschef i Tyskland.  

Tyskland har ikke kun åbnet grænsen til Denmark, men også til blandt andet Østrig og Holland, som er blandt tyskernes foretrukne feriedestinationer. Samtidig forventer endnu flere tyskere end normalt at holde ferien hjemme i år, så konkurrencen om de tyske turister er skarp, og der er i den grad brug for, at Danmark er synlige i markedet, påpeger Mads Schreiner. 

”Tyskerne ønsker især at holde ferie i august, september og oktober, og ifølge vores markedsmonitor ser september ud til at blive en stor måned, hvor knap halvdelen af tyskerne overvejer at holde ferie. Det passer ekstremt godt til, hvornår der er ledig kapacitet i Danmark, og det vil vi indrette markedsføringen efter, siger Mads Schreiner, som også ser et nyt potentiale i de sydtyske regioner, der først afvikler sommerferie i august og september. 

Han er derfor positiv over for at få tyskerne tilbage til Danmark. 

”Mange tyskere har endnu ikke booket deres ferie, så markedet er stadig åbent.  Vi kommer ikke til at indhente det tabte, men meget tyder på, at vi kan få nogen gode måneder uden for højsæsonen. Der er masser af potentiale for Danmark på det tyske marked,” siger han. 

Juli er højsæson for nordmænd

På det norske marked er rejselysten markant lavere end før COVID-19, men i modsætning til tyskerne er andelen af nordmænd, der har lyst til at rejse til Danmark, faldet, viser VisitDenmarks markedsmonitor. 

Alligevel er der gode muligheder for at trække nordmændene til Danmark, mener Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark og ansvarlig for det norske marked: 

”Selv om færre nordmænd siger, at de vil rejse til Danmark, har vi en forventning om, at andelen der rent faktisk rejser hertil, vil være større normalt. Vi er godt hjulpet af, at nordmændene indtil videre ikke har andre alternativer for at rejse til udlandet, og at de altid har været glade for at rejse til Danmark,” siger Flemming Bruhn. 

Sammenlignet med tyskerne overnatter nordmændene oftere på hotel og feriecenter, og deres ferieophold i Danmark er typisk kortere end tyskernes. Derfor er det norske marked også mere udfordret end det tyske, hvad angår kravet om seks overnatninger.

Men også her er Flemming Bruhn optimistisk: 

”Med åbningen af grænsen til Danmark vil rejselysten til Danmark sandsynligvis stige, og vi tror på, at vi kan inspirere flere nordmænd til at holde ferie i Danmark. Selv om den norske valuta ikke er så stærk som tidligere, er den norske økonomi generelt stærk, og der er mange, som har penge til at rejse,” siger Flemming Bruhn. 

Tid til at rejse

Den norske kampagne bliver lanceret mandag den 1. juni med blandt andet ni norske influencers, som over tre uger vil dele deres tidligere ferieoplevelser fra Danmark på sociale medier. 

Den tyske kampagne gik i luften fredag den 29. maj, samme dag som den danske regering meldte ud, at fra den 15. juni bliver grænserne åbnet for turister fra Tyskland, Norge og Island, der kan dokumentere at have reserveret ophold uden for København i minimum seks overnatninger. 
 
Samtidig med regeringens udmelding har VisitDenmark opdateret hjemmesiden med informationer om, hvordan turisterne skal forholde sig i forbindelse med indrejse til Danmark.