I gennemsnit kender to ud af tre ikke Odense som destination, viser VisitDenmarks endnu ikke offentliggjorte Brandmåling fra 2019, som er gennemført blandt 8.000 personer i Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Storbritannien, Milano, Rom og Paris.
Svenskerne og nordmændene trækker dog gennemsnittet op, idet deres kendskab til Odense er noget større end de andre nationaliteters. Også de italienere, der bor i Milano, kender Odense bedre end det europæiske gennemsnit, dog ikke så godt som de nordiske naboer.
Andersen som muse
Kampagnen er målrettet voksne par i Sverige, Tyskland og Italien, som skal lære Odense bedre at kende, og indsatsen består af annoncering på YouTube og Facebook, en kampagnevideo samt presseture.
Især svenskerne har brug for nye grunde til at besøge Danmark. De kender Danmark godt, og mange har været her flere gange, og de nye tiltag i Odense passer godt til netop voksne par i Sverige.
Søren Brønserud er klar over, at H.C. Andersen ikke alene er årsag til, at svenskerne eller andre turister fra nærmarkederne kommer til Odense. Men digteren er en vigtig del af Odenses identitet, og derfor indgår han også i markedsføringen af byen.
”H.C. Andersen skiller Odense ud fra andre byer, og derfor er han selvfølgelig en del af fortællingen. Men i stedet for at være omdrejningspunktet fungerer Andersen nu mere som en inspirationskilde til at fortælle nye historier om byens historie og kulturliv,” siger han.
Når det italienske marked også prioriteres i kampagnen, hænger det sammen med, at netop italienerne har en stor kærlighed for H.C. Andersen.
Kampagnen kører fra maj til juni og igen fra september til oktober. Kampagnen har et samlet budget på over 2,7 millioner kroner, som også H.C. Andersen Fonden og Last Minute bidrager til.