Knudshoved Fyr Lighthouse

Rejselysten er fortsat stærk

23.11.2020
Foto: Daniel Villadsen

Trods den globale coronapandemi er rejselysten stadig stærk, og konkurrencen bliver benhård, når markederne igen åbner, og turisterne er trygge ved at rejse rundt. Det var VisitDenmarks hovedbudskab på en høring, som Folketingets erhvervsudvalg havde inviteret til på Christiansborg. 

Kan vi tænde en rejselyst ude på markederne og markedsføre os ud af den nuværende situation? 

Spørgsmålet stillede adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark, i sit indlæg over for Folketingets Erhvervsudvalg, som onsdag den 18. november 2020 havde inviteret en række direktører og chefer inden for turisme- og oplevelsesøkonomien til en åben høring om situationen i dansk turisme som følge af coronakrisen.

Hans svar var klart nej. I hvert fald ikke her og nu, hvor skarpe rejserestriktioner og stigende smittetal præger Europa. Situationen gør borgerne afventende og utrygge, og rejsedrømmene er pt sat på pause. 

Alligevel har VisitDenmark siden foråret registeret en stærk rejselyst i en række forskellige undersøgelser. For det ligger indlejret i menneskets natur at være nysgerrige og have lyst til at opleve andre steder. Eller som H.C. Andersen sagde: At rejse er at leve. 

Derfor forventer VisitDenmark også, at turismen vender stærkt tilbage, lige så snart det er muligt at rejse. I første omgang vil det være turismen fra nærmarkederne Tyskland, Sverige, Norge, Holland og måske også Storbritannien, der kommer i gang. 

Og når det igen bliver muligt at rejse, bliver markedsføring helt afgørende: 

”Når først tingene begynder at normalisere sig, og folk begynder at rejse igen, bliver det en vanvittig og dyr kamp om markedsandele. Turisme er ikke bare vigtig for Danmark, men også for særligt Sydeuropa, som vil have stor økonomisk interesse i at få turismen tilbage til deres destinationer. Vi skal være klar til at markedsføre Danmark, så turisterne ikke tager andre steder hen. Og det er vi også,” sagde Jan Olsen. 

Han forklarede, at VisitDenmark allerede har forberedt kampagner og gennem særbevillinger har fået penge til at sætte ekstra tryk på markedsføringen i 2021, herunder en særlig indsats på det danske marked. 

Markedet er følsomt 

Jan Olsen fortalte også, at coronakrisen har vendt op og ned på de vante rejsemønstre, og at VisitDenmark har arbejdet strategisk på at indsamle nye data, der kan give viden og indsigter om den aktuelle situation. 

Blandt andet viste han Erhvervsudvalget en graf over de rejserelaterede søgninger mod Danmark. I februar og marts styrtdykkede søgningerne på tværs af alle markeder, mens de voksede igen fra maj, dog stadig langt fra niveau med 2019. Som det eneste marked skiller Tyskland sig ud og viser en større interesse for Danmark i maj og august i år sammenlignet med sidste år. 

”Figuren viser, hvor følsomt markedet reagerer. Når restriktioner strammes, og grænser lukker, falder søgningerne markant. Til gengæld stiger søgningerne også, når der er udsigt til, at grænserne bliver åbnet igen. Derfor er vi nødt til at følge udviklingen konstant. Vi skal være klar til at reagere, lige så snart muligheden er der,” sagde han. 

VisitDenmark måler konstant udviklingen i rejselyst og adfærd på en række forskellige parametre og gennemfører frekvent målinger af udenlandske turisters rejselyst til Danmark.

Langt de fleste data er samlet i dashboardet ”Rejseindikator”, som ligger frit tilgængeligt for alle i dansk turisme. 

Ifølge målingerne står Danmark stadig stærkt og attraktiv som rejsedestination, og det er vigtigt for hurtigt at få gang i turismen igen. 

Forventninger til fremtiden 

I sit indlæg gav Jan Olsen også en status på udviklingen i dansk turisme i 2020 og de store tab, turismen i Danmark har lidt som følge af pandemien, og han pointerede i den forbindelse, at Danmark har mange udenlandske overnatninger sammenlignet med fx Sverige og Norge, og derfor bliver hårdt ramt i en situation som denne. 

Heldigvis søgte tyskerne til Danmark i løbet af sommeren, da de igen fik muligheden, og også danskerne har bidraget positivt til turismen i 2020 og overtaget en del af pladsen fra de udenlandske turister. 

”Men danskerne kommer aldrig nogensinde til at kunne erstatte det forbrug, de udenlandske turister lægger i Danmark. Ikke mindst fordi de har et kortere opholdslængde og ofte også et lavere døgnforbrug, specielt når vi taler storbyferie og hoteller, sagde Jan Olsen. 

Han fortalte, at danskerne har været meget tilfredse med at holde ferie i Danmark i år, og mange har fået øjnene op for, hvad Danmark har at tilbyde, men at de også er klar til at rejse til udlandet igen, lige så snart det er muligt. 

Forventningerne til 2020 er dog blandede. 

Ifølge VisitDenmarks seneste forecast forventes de danske overnatninger nedjusteret en smule på grund af nedlukningen af Nordjylland, og holder forecastet stik, vil danske overnatninger ende på en samlet vækst på 5 procent. Hvad angår de udenlandske overnatninger, forventer VisitDenmark et fald på 47 procent. 

Forecastet bliver justeret på månedsbasis, da situationen kan ændre sig løbende. 

Ifølge Tourism Economics vil den udenlandske turisme i Danmark være tilbage på 2019-niveau i 2023 eller 2024. 

Høringen kan ses på Folketingets hjemmeside via dette link.