Foob Principle J Kane og C Meyer

Samfundssind i dansk gastronomi

6.10.2022
Foto: The Food Principle

Mandag den 10. oktober blænder den amerikanske TV-kanal PBS op for den første af to udsendelser, der handler om samfundssind i dansk gastronomi. 


Det er programserien The FOOD Principle, der sætter spot på danske kokke og danske madprojekter, hvor maden kan mere end begejstre smagsløgene. 

The FOOD Principle beskriver selv programmets tilgang til mad med ”Food  not  only  connects  us,  but  also  plays  a  pivotal  role  in  some  of  humanity’s  greatest  challenges  -  from  climate  change  and  biodiversity  loss  to  health  and  social  justice”, og udsendelserne fra Danmark tager udgangspunkt I Årets ord I 2020: Samfundssind.

Når bredt ud

Udsendelserne handler således mere om de sociale aspekter af dansk gastronomi end om selve kokkekunsten, som den serveres på toprestauranterne, og historierne når bredt ud i USA. PBS er en ikke-kommerciel tv-kanal, der kan ses af 86 pct. af de amerikanske husstande, og det giver en mulighed for at nå flere end 215 mio. seere. Hertil kommer ca. 10 mio. besøgende på deres website.

Nye vinkler på dansk mad

The FOOD Principle besøgte Danmark i sommeren 2021, hvor udsendelserne blev sat sammen i samarbejde med Wonderful Copenhagen, Visit Nordjsælland og VisitDenmark. For VisitDenmark er udsendelserne endnu et solidt skridt ind på den amerikanske madscene, men denne gang med nye vinkler og nye historier om dansk gastronomi.

"Vi er superglade for at kunne præsentere dansk gastronomi i en bæredygtig sammenhæng. For os er det vigtigt hele tiden at have nye historier til medierne, som efterspørger unikke vinkler og meget gerne går videre end de traditionelle features. Og vi er godt tilfredse med de perspektiver, der er i de to udsendelser", siger markedschef Dennis Englund fra VisitDenmark i USA.

Også for Wonderful Copenhagen er The Food Principle's udsendelser stærke fortællinger:

"I dette mediesamarbejde har vi haft stort fokus på både at folde hovedstadens gastronomifortælling ud over for et stort publikum på marked US, og samtidig tilføje et par ekstra lag. Både bæredygtighed, inklusion og hele vores demokratiske måde at indrette vores samfund på er stærke fortællinger, som vækker interesse i internationale medier. Og her har vi kombineret dem i en samlet fortælling over to udsendelser. Vi har i samarbejdet dels briefet på fortællingerne, dels briefet tv-holdet på relevante steder, som understøtter vores samlede fortælling", siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

Socialt engagement

Centralt i de to udsendelser, der begynder med en introduktion til København, står værten Jim Kane. Han besøger Claus Meyer i hans sommerhus i Nordsjælland og sammen tager de på havet for at tale om Ny Nordisk gastronomi og samfundssind. Claus Meyer var en af skaberne af det Nordiske Madmanifest i 2004 og medstifter af noma. ”It’s all about that”, siger Meyer, da han bliver spurgt om den rolle, samfundssind spiller i Ny Nordisk gastronomi. 

Herefter mødes Kane med Kamilla Seidler og Mette Strarup fra Restaurant Lola på Christianshavn, som er skabt med udgangspunkt i social bæredygtighed. De fortæller om Lola Impact, et projekt som tilbyder inklusion og ansættelse til folk på kanten af samfundet. ”Endnu en restaurant er bare endnu en restaurant”, siger Mette Strarup og fortsætter: ”jeg er ikke med, med mindre vi gør en social indsats”. Sammen med Seidler og Strarup besøger Kane Folkehuset Absalon og tager del i fællesspisningen.  

Usædvanlige råvarer

I den anden udsendelse undersøger Kane en anden side af dansk samfundssind sammen med Ole Kassow fra projektet Cykling Uden Alder, hvor frivillige ”cykelpiloter” cykler ture med beboere på plejehjem. Sammen med plejehjemsbeboerne besøger Kane og Ole Kassow tagfarmen Østergro på Østerbro for at samle grøntsager til et fælles måltid hos Kassow, hvor alle tager del i madlavningen. 

Derefter besøger Kane den amerikanskfødte tidligere noma-kok Matt Orlando i hans restaurant Amass på Refshaleøen i København. Matt Orlando fortæller om, hvor meget området har udviklet sig siden restauranten åbnede i 2013 og om sit samarbejde med Lille Bakery, hvor de lavede is af deres overskudsbrød, og med Empirical Spirits, som skabte brødsirup til deres isproduktion. Kane besøger også svampefarmen Bygaard og bylandbruget Øens Have. 
 

The Food Principle Kane on bike
Foto: The Food Principle