Tivoli Japanese Tower and The Golden Tower in spring

Svenske og norske turister skal tilbage til Danmark

19.4.2022
Foto: Anders Bøggild, Tivoli

For svenskere og nordmænd er en ferie i Danmark nærmest en forbrugsvare, der ofte bookes spontant og kort før afrejse. Derfor er det vigtigt, at Danmark er relevant og synlig hele året rundt for at minde turisterne om, at en rejse til Danmark altid er en god idé.

I en endnu ikke offentliggjort undersøgelse stiller VisitDenmark skarpt på det svenske og norske marked. Det sker efter en årrække med en vigende udvikling på de to markeder, som er blevet yderligere forstærket af pandemien. 

Målet er at få aktuelle og dybdegående indsigter i de svenske og norske ferieturisters opfattelse af Danmark for at kunne optimere markedsføringen af Danmark. 

Undersøgelsen er gennemført af Epinion og består af både kvalitative og kvantitative interview og giver derfor et grundigt indblik i de to markeder. 
Her fortæller Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark og ansvarlig for det svenske og norske marked, om undersøgelsen, og hvordan VisitDenmark vil gribe markederne an:  

Hvad er de vigtigste indsigter fra undersøgelsen? 

”Den helt overordnede konklusion er, at svenskere og nordmænd rejser til Danmark for en kombination af oplevelser. Det er ikke en enkelt ting, som trækker dem hertil – som fx naturen, maden eller attraktionerne. Det er kombinationen, som de kommer for, og som de nyder sammen med deres familie og venner. 

Svenskere og nordmænd har et højt kendskab til Danmark, de fleste har været her før, og de kan godt lide at være her. Danmark er trygt, godt og velkendt. 

Det betyder, at Danmark altid vil være attraktiv for svenskere og nordmænd – hele året rundt. Men det betyder også, at Danmark ikke en must-see destination. 

For svenskere og nordmænd er en ferie i Danmark mere en form for forbrugsvare. Den bliver booket kort tid inden afrejse, måske spontant, og så varer ferien typisk et par overnatninger eller tre.”  

Hvad betyder det for markedsføringen af Danmark? 

”Det betyder, at Danmark skal være synlig i markedet hele året rundt. Ellers forsvinder Danmark i mængden af konkurrenter. Forbrugerne skal konstant mindes om, at en rejse til Danmark altid er en god idé. 

For VisitDenmark betyder det, at vi nu investerer i brandingen af Danmark på de to markeder. I april går vi ud med en svensk og norsk kampagne om Danmark for at genopbygge vores position i markedet – og det er planen, at der kommer endnu en kampagne til efteråret. 

Sammen med destinationerne og de kommercielle partnere arbejder vi på at køre kampagner over hele året kombineret med aktiviteter på sociale medier samt presse.”

Ændrer VisitDenmark på kommunikationen på baggrund af undersøgelsen? 

”På mange måder bekræfter undersøgelsen den viden, vi havde om de to markeder. Men den lægger også nye lag på vores viden og erfaringer. 
Igennem de senere år har vi overvejende fortalt om de nye ting, der sker i Danmark. Netop fordi Danmark er så velkendt for svenskerne og nordmændene, ville vi gerne vise, at der sker en udvikling, og at de også kan opleve andet end det kendte. Det ændrer vi på nu. Vi har udviklet et nyt markedsversioneret kampagnekoncept, hvor vi holder fast i det velkendte og samtidig tilfører noget nyt – selvfølgelig i rammen af The Land of Everyday Wonder. Det vil man kunne se i de kampagner, vi har sat i gang her i april.  

Vi satte undersøgelsen i gang for at få en mere dybdegående og aktuel forståelse af de to markeder. Vi ville blandt andet gerne vide, om der var ændringer i svenskernes og nordmændenes opfattelse af Danmark. Og om de opfatter Danmark som en lidt kedelig destination. Men det gør de ikke. Tværtimod. Derfor holder vi fast i det positive og velkendte billede af Danmark i markedsføringen – samtidig med at vi udfordrer det kendte billede med noget nyt.” 

Er der indsigter i undersøgelsen, som kommer bag på dig? 

”Svenskerne og nordmændene opfatter dansk gastronomi som god mad, smørrebrød og pølsevogne, men de forbinder ikke Danmark med ”fine dining” – og det overrasker mig faktisk lidt. 

Vi har også været nysgerrige efter at vide, hvordan outdoor i Danmark vil blive opfattet af svenskere og nordmænd, som har så meget natur selv. Og det er måske en lille smule overraskende, at især svenskerne slet ikke overvejer Danmark som en destination, hvor de kan få naturoplevelser. 

Selv om Danmark ikke kan tilbyde de rendyrkede og ekstreme naturoplevelser, som de fx kan få hjemme, så bekræfter undersøgelsen, at der er et potentiale i at kombinere hygge, god mad og outdoor oplevelser, og det er noget af det nye, vi tager fat på.”

Hvordan vil VisitDenmark vende udviklingen fra det svenske og norske marked? 

”Vi investerer fra 2022 i at skabe kendskab og relancere Danmarks brand på markederne. Målet er at komme tilbage til 2019-niveau og herefter indhente tilbagegangen fra de sidste fem år. 

Analysen viser, at svenskerne og nordmændene samlet set har mere lyst til at holde ferie i Danmark nu end før corona. Men herfra til at booke en rejse er der stadig et stykke vej – særligt når konkurrencesituationen er så skarp, som den er, og der også er mange tilbud om mere eksotiske rejser. 

Vores opgave i VisitDenmark er at skabe den langsigtede brandopbygning på markederne og sammen med destinationer og kommercielle partnere gøre det relevant og nemt at booke en rejse. 

Derfor er vi også glade for, at så mange har bakket op om vores kampagner i år.” 

Mere information om undersøgelsen?

Hvis du vil vide mere om resultaterne af undersøgelsen, kan du kontakte Åsa og Hege, som er marketingansvarlige i hhv. Sverige og Norge. 

Undersøgelsen er gennemført af Epinion og vil blive offentliggjort senere på foråret, når den er helt færdig. 

Åsa Lindberg
Kontakt Sverige

Marketing Manager

asalin@visitdenmark.com

Hege Fredlund Hoff
Kontakt Norge

Markedschef, Norge

heghof@visitdenmark.com