VisitDenmarks nye kampagnekoncept er klar til en ændret rejseverden 

12.4.2021
Foto: Your rainbow panorama, Olafur Eliasson, 2006 - 2011, ARoS Aarhus Art Museum. Photo: Robin Skjoldborg.

Med det nye kampagnekoncept Why Not? styrker VisitDenmark sin kommunikation i et ændret turismelandskab. Konceptet tager udgangspunkt i den særlige danske tilgang til at se nye og skæve muligheder. 

Det nye Why Not?-koncept tager udgangspunkt i danskernes særlige tankegang og tendens til ikke at spørge ”hvorfor?”, men i stedet ”hvorfor ikke?” 

Opgaven, som dannede grundlag for det nye kampagnekoncept, var at genstarte dansk turisme. Verden havde ændret sig drastisk i 2020, og det havde de rejsendes behov og ønsker også. 

”Efter nedlukningen af samfundene og lukningen af grænserne blev det tydeligt, at rejser får en anden værdi. De bliver vigtige for vores mentale helbred. De får et andet og mere værdiskabende formål,” siger Erik Mortensen, chef for Global Brand Activation i VisitDenmark.

Hårdere konkurrence kræver mere personlighed

Samtidig forventes der hård konkurrence, når grænserne igen åbner, og rejser igen bliver mulige. 

”For at skabe gennemslagskraft i 2021 er vi nødt til at sætte mere fokus på det, som er unikt dansk og skrue op for vores danske personlighed. Derfor lader det nye kampagnekoncept vores kreative tilgang træde tydeligere frem,” fortsætter Erik Mortensen.  

Den kreative stil var allerede blevet fastlagt under det tidligere kampagnekoncept ’Just Another’, hvor det stod klart, at ordspil og underfundige formuleringer fungerede godt, fortæller han. 

I praksis skal Why Not? implementeres på tværs af VisitDenmarks kommunikation med initiativer på både markedsføringskampagner, travel trade, presse og content. På konsumentsiden har det kreative bureau Fold7 og VisitDenmarks interne content team allerede udarbejdet et katalog med 30-40 eksekveringer, som kan bruges på de prioriterede markeder.  

Eksekveringerne tager blandt andet fat i kreativ dansk arkitektur, gastronomi og traditioner, der alle viser danskernes tendens til at tænke anderledes. Eksempler fra de engelsktalende markeder tæller blandt andet ”Ski on a power plant? Why Not?” og ”Walk inside the rainbow? Why Not?”

Tyskland i gang med Warum Nicht? 

På det tyske marked er arbejdet med det nye koncept allerede begyndt i form af et co-branding samarbejde med Arla brandet Velfrisk. Warum Nicht? bliver her brugt på den nye, mere bæredygtige emballage til Velfrisks morgenmadsprodukter samt i annoncer, relevante tilbudsaviser og supermarkedsmagasiner, som udkommer i et samlet oplag på ca. 10,2 millioner. 

Produkterne blev lanceret i slutningen af februar, og både de og annoncerne leder de interesserede tyske turister til en online konkurrence om et sommerhusgavekort.  

”Co-branding muligheden skaber stor synlighed for Danmark og vores brands Nordsee og Ostsee. Det giver os en stor kontaktflade til de nordtyske børnefamilier og motiverer folk til at beskæftige sig med Danmark som feriedestination,” siger Henrike Färber, marketing- og eventkoordinator hos VisitDenmark i Tyskland.  

Tanken bag at lave det samarbejde som en Why Not? kampagne er at udfordre ideen om en banal morgenmadsrutine og vise, hvordan anderledes morgenrutiner i Danmark kan se ud. 

”På den måde bringer Velfrisks produkter i samspil med vores Why-Not?-koncept ikke kun den danske madkultur til Tyskland, men den kreative danske livsstil og tankegang bliver også introduceret til tyskerne på en sjov og skæv måde,” siger Henrike Färber.

Dette års store kampagner målrettet både storby- samt kyst- og naturferier bliver i Why Not?-konceptet.