Møns Klint

Når Danmark bliver et brand 

11.4.2025
Foto: Mads Tolstrup

Fællesskab og forskellighed går hånd i hånd med én samlet fortælling, når VisitDenmark sammen med landets 19 destinationer i denne måned lancerer det nye Danmarksbrand. 

For de fleste af os er Danmark et land. Men for VisitDenmark og landets 19 destinationsselskaber er det også et brand, og nu introducerer VisitDenmark i samarbejde med destinationsselskaberne en opdateret brandplatform, som hele landet er fælles om.

”Det har været helt afgørende, at vi har fundet sammen på tværs af landet om en fælles brandplatform. Det giver langt større gennemslagskraft i udlandet, når vi står sammen over for turisten og positionerer Danmark i konkurrencen med andre lande,” siger VisitDenmarks marketingdirektør Line Nøhr Kobzili og fortsætter:

”Derfor er det enormt positivt, at vi sammen med destinationsselskaberne har kunnet skabe en platform, der rummer både forskelligheden og alt det, vi har til fælles. Når vi markedsfører vores land, så forpligter det.”

Skabt i fællesskab  

Med opdateringen af brandplatformen er der udviklet en ny visuel identitet sammen med de 19 destinationsselskaber, som har været repræsenteret i en arbejdsgruppe bestående af VisitAarhus, Wonderful Copenhagen, Destination Vesterhavet, VisitNordsjælland og Destination Fyn - samt bureauerne &Co og BOLD.

Målet er at styrke den internationale markedsføring og give alle, der arbejder med Danmarksbrandet, bedre redskaber til at bruge i fortællingen om Danmark som rejseland.

"Opdateringen af brandet giver os som DMO større fleksibilitet, idet det både tager højde for VisitDenmarks og destinationsselskabernes behov. Det er lettere at spejle os i den nye samlende aspiration og bruge den brede farvepalette. Det visuelle udtryk er stærkere og sjovere at arbejde med,” siger Johan Friis Bergholt, marketingchef i VisitAarhus.

Brandplatformen tager udgangspunkt i det fællesskab, der kendetegner det danske samfund. Det er en værdi, man kan møde i en lang række forskellige sammenhænge – lige fra bofællesskaber over andelsbevægelsen til fællesspisning, ligesom det gennemsyrer den grundlæggende tillid og tryghed, der er en del af hverdagen i Danmark.

 

Denmark Brand Mood Film

En visuel identitet med rødder i fællesskab

I den nye version af Danmarksbrandet afspejles fællesskabet i alle dele af identiteten. Det bliver understreget af, at typografien trækker bogstaverne tættere sammen for at skabe forbindelse, layoutsystemet tilpasser sig de enkelte elementer og skaber plads til hinanden, og billeduniverset veksler mellem det store overblik og de nære, emotionelle øjeblikke.

Det handler om Danmark som et imødekommende, inspirerende og meningsfuldt rejseland.

"Det er vigtigt for os, at Danmark fremstår stærkt, genkendeligt og relevant i en verden i konstant forandring. Vi har derfor givet brandet et opdatering, der strammer udtrykket op og skaber bedre rammer for at arbejde fleksibelt med fortællingen om Danmark," siger Jacob Lisbygd, Head of Brand & Creative i VisitDenmark.

Bag opdateringen ligger både strategiske og praktiske hensyn. Efter flere års brug har erfaringerne med The Land of Everyday Wonder gjort det klart, hvad der fungerer bedst – og hvor der er behov for justeringer. Samtidig har igangværende digitale projekter, som udviklingen af en ny hjemmeside, skabt en oplagt anledning til at samle, forenkle og styrke det visuelle udtryk.

Derfor har det været vigtigt at have destinationsselskaberne med i udviklingen.

"Det har været en proces præget af nysgerrighed, ærlighed og faglig respekt. Alles behov og input har været afgørende for at skabe et brand, vi alle kan identificere os med og arbejde videre med. Der er en fælles stolthed over resultatet,” siger Nanna Fangel-Henriksen, Brand Manager i VisitAarhus.

Gradvis udrulning

Danmark er igennem flere år blevet markedsført under den fælles overskrift The Land of Everyday Wonder - den danske livsstil og mentalitet, som skaber unikke hverdagsøjeblikke.

The Land of Everyday Wonder er fortsat rammen om fortællingen om Danmark og gennemsyrer al kommunikation, men bliver fremover kommunikeret mindre eksplicit i markedsføringen.

Selv om platformen nu er lanceret, vil overgangen til den nye identitet ske gradvist gennem resten af 2025. De første kampagner med det nye udtryk ruller ud i løbet af sommeren, mens fuld implementering forventes omkring årsskiftet til 2026.

Se brandplatform og den visuelle identitet