Luftaufnahme der Stadt Svenborg im Süden von Fünen, Dänemark

170 deltagere på digital Danmarksworkshop 

29.1.2021
Foto: Michael Fiukowski & Sarah Moritz

Internationale turoperatører møder både store danske destinationer og unikke, lokale virksomheder, når den første tværnationale The Land of Everyday Wonder Danmarksworkshop finder sted i et digitalt møderum i februar. 

Mens rejserestriktionerne stadig er gældende i det meste af verden, forbereder danske destinationer og turismevirksomheder sig på, at verden åbner, og rejseaktiviteten begynder igen. 

Det sker blandt andet på en digital workshop den 3. og 4. februar 2021, hvor VisitDenmarks markedskontorer har inviteret toneangivende turoperatører fra fem markeder til at møde en bred kreds af danske turismeaktører. 

”På rekordtid har vi fået samlet en utrolig bred vifte af turismeaktører fra hele Danmark. Det er både incomingbureauer, hotelkæder, enkelthoteller, destinationer, lufthavne og attraktioner og det er både de store spillere, men også de små aktører som kan tilbyde nogle helt unikke oplevelser. Sammen står vi endnu stærkere, og vi kommer ud med et virkelig stærkt budskab om Danmark på et rigtig godt tidspunkt,” siger Dennis Englund, VisitDenmarks markedschef i UK og USA. 

Blandt de 90 danske deltagere er Small Danish Hotels, som har arrangeret over 30 møder med turoperatører i løbet af de to dage, workshoppen finder sted. 

”Lige nu har vi stort set kun danske gæster, men vi må forvente, at danskerne rejser til udlandet, lige så snart de kan, og så skal vi være klar til at byde udenlandske gæster velkommen. Derfor er kontakten til turoperatørerne vigtig, så vi kan sikre gæster også længere frem i tiden,” siger Flemming Gade Hansen, salgschef hos Small Danish Hotels. 

Hele Danmark er med 

Destination Fyn deltager også på workshoppen, som de ser som en god anledning til at knytte nye kontakter på flere markeder: 

”Der er stadig mange turister, som køber pakkerejser, og man skal ikke undervurdere turoperatørerne, og den betydning de har. Vores ambition er at vise, at Danmark er mere end København, og at Fyn har et attraktivt produkt inden for cykelferie, familieferie, naturoplevelse og kulturferie. Vi hjælper turoperatørerne med at skræddersy pakkeløsninger, og derfor er det vigtigt for os at deltage, så vi kan få Fyn med i flere af turoperatørernes programmer,” siger konsulent Sandra Schneider Neelmeyer, Destination Fyn. 

Med i alt 170 tilmeldte deltagere er Danmarksworkshoppen den største, VisitDenmark endnu har holdt. Samtidig er det den første internationale workshop med turoperatører fra både Storbritannien, USA, Holland, Italien og Frankrig, hvilket kun kan lade sig gøre, fordi workshoppen holdes digitalt.

Via markedskontorernes stærke netværk er det toneangivende turoperatører som TUI, Boscolo, Comptoir des Voyages, Avanti Destinations og British Airways Holidays, som deltager på workshoppen. 

”Turoperatørerne kan pakketere Danmark som ingen andre kan og gøre Danmark synlige over for millioner af turister. De er vigtige både som salgs- og kommunikationskanaler, og vi kommer ud til nogle af de største turoperatører på markederne på et godt tidspunkt i forhold til at ruste os til når igen kan rejses,” siger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig. 


Fordele ved digitale workshops

Både Small Danish Hotels og Destination Fyn savner at mødes med deres kontakter på, men ser digitale workshops som en god løsning, når det fysiske møde ikke er muligt. 

”Det er altid at foretrække at mødes ansigt til ansigt, men det digitale møde har også fordele. VisitDenmark har fundet en virkelig god digital løsning, og det er vigtigt med så mange møder over kort tid. Jeg har prøvet andre digitale workshops, hvor den tekniske del haltede,” siger Sandra Schneider Neelmeyer. 

Small Danish Hotels glæder sig over, at VisitDenmark har tænkt i nye løsninger og er lykkedes med at samle en bred vifte af danske turismeaktører, når messer og fysiske møder ikke kan lade sig gøre. 

”De digitale møder er nemmere og hurtigere, så omkostningsmæssigt er det en bedre løsning, men vi glæder os da til at kunne mødes igen,” siger Flemming Hansen, som i efteråret også deltog i en digital workshop med italienske turoperatører, som VisitDenmark Italien arrangerede. 

”På workshoppen i efteråret oplevede vi en meget stor interesse for Danmark. Det virker som om, at Danmark har momentum lige nu, og den interesse skal vi udnytte. Det er vigtigt at få det bedste ud af situationen,” siger han. 

Siden pandemien begyndte, har det været en høj prioritet for VisitDenmark at styrke kontakten til turoperatørerne og sørge for, at Danmark er top op mind og i de store internationale turoperatørers kanaler.