”Bæredygtighed er blevet et emne, som optager en betydelig og stigende andel af turisterne på vores vigtige markeder. Derfor skal bæredygtighed højt på agendaen, når dansk turisme skal genstartes som konsekvens af corona-krisen. Det sociale, økonomiske og grønne område skal tænkes sammen,” siger marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen.
Efterspørger flere bæredygtige muligheder
Når de grønne idealister skal pege på, hvad der er vigtigst for dem på ferien, peger de på en ren destination – det vil sige uden skrald og med rent vand og luft. Det gælder på tværs af de fire markeder. Øverst på listen ligger også, at det er nemt at sortere affald, og at destinationen passer på miljøet og naturen.
”Turisterne rejser ikke på bæredygtig ferie, men de har en forventning om, at der bliver arbejdet med bæredygtighed på destinationerne, og at de kan sortere affald, vælge grønne transportformer og købe lokale produkter på deres ferie. De forventninger skal destinationerne kunne indfri. Til gengæld viser undersøgelsen, at de fleste turister er villige til at betale lidt ekstra for det,” siger Janne Grønkjær Henriksen.
Langt de fleste grønne idealister synes, at destinationerne lever op til deres krav, viser undersøgelsen. Dog er der en gruppe, som efterspørger flere grønne og bæredygtige valgmuligheder på ferien. Andelen varierer fra marked til marked. Nemlig 11 procent af de grønne idealister i Tyskland til 21 procent i Sverige.
Samtidig er andelen af grønne idealister, der har ”grønne og bæredygtige løsninger” som rejsemotiv, steget på alle fire markeder.
Bæredygtighed rangerer dog fortsat lavt sammenlignet med en række andre og mere håndgribelige rejsemotiver som at slappe af og være i naturen.
Også erhvervet driver bæredygtig dagsorden
VisitAarhus er en af de danske destinationer, som allerede har sat bæredygtighed på dagsordenen, og adm. direktør Pia Lange kan genkende tendensen, som undersøgelsen viser:
”Bæredygtighed har længe været i bevidstheden blandt mange af de turister, der besøger vores region. Selvom det i mindre grad er udslagsgivende som rejsemotiv, oplever mange det som en service, at både vi og destinationens turismeerhverv arbejder med det,” siger hun.