Gå til indhold
A man walks a dog in Copenhagen, Denmark

Godt netværk sikrede omtale

30.6.2021
Foto: Daniel Rasmussen, Copenhagen Media Center

Strategien for VisitDenmarks internationale pressearbejde var i 2020 at intensivere kontakten til medierne for at fastholde interessen for Danmark, så dansk turisme kan stå stærkt, når rejseaktiviteten igen tager fart. Ny analyse dokumenterer den internationale presseomtale i 2020.

Det var ikke nemt at være rejsejournalist sidste år, og der ikke meget ”vi plejer at” hos VisitDenmarks pressemedarbejdere. Traditionelt oplagte historier på danske begivenheder, attraktioner og destinationer var ikke oplagte længere og journalisterne kunne ikke rejse hertil. Og for medierne var der ikke salg i det klassiske rejsestof, fordi turisternes rejser var på hold på grund af corona. 

Det afspejler sig i de resultater, som VisitDenmarks pressemedarbejdere var med til at skabe sidste år. COVID-19 satte nemlig en effektiv stopper for presserejser til Danmark, og det blev kun til 116 internationale pressebesøg. 

Året før satte hele 416 journalister, fotografer og bloggere kursen mod Danmark, men på trods af de mange færre pressebesøg i 2020 lykkedes det alligevel VisitDenmarks pressemedarbejdere at skabe 5.236 medieomtaler af Danmark.

Det fremgår af analysen Danmark i de internationale medier 2020, der dokumenterer pressemedarbejdernes indsats og måler på den internationale presseomtale.

Nye historier gav gode resultater

Under coronakrisens lockdown var strategien for VisitDenmarks internationale pressearbejde at intensivere kontakten til pressenetværket på markederne for at fastholde interessen for Danmark. 

Og på trods af rejseforbud og aflyste begivenheder lykkedes det alligevel at få medierne til at interessere sig for Danmark, så antallet af omtaler faldt kun med 21 pct. sammenlignet med året før.

"Det er lykkedes at opretholde et godt niveau af presseomtale på de fleste markeder, bl.a. ved at sætte spot på Danmark på nye måder. Vi har prioriteret at udvikle individuelle, skræddersyede historier, som vi har givet til udvalgte kontakter i vores netværk. Bl.a. har vi formidlet bredere tendens- og brandinghistorier, og så har vi sat fokus på fortællinger om den danske måde at håndtere pandemien på", siger Senior PR & Press Manager Kathrine Lind Gustavussen fra VisitDenmark.

De gode historier

Eksempler på corona historier, som har haft medieres interesse, er forskellige fortællinger om danskernes samfundssind og børnehaverne i Tivoli, Parken og Zoo. Også Noma burgeren var et hit, og samlet set fylder omtaler med fokus på hele Danmark (i modsætning til omtale af de enkelte destinationer) væsentligt mere i 2020 end tidligere år. Det skyldes også generelle tendenshistorier om hygge, lykke, grænseåbning, sommerpakken 2020 og den virtuelle fejring af Dronning Margrethes 80 års fødselsdag.

Langt de fleste historier fra Danmark var dog også i 2020 mere klassisk rejseomtale. Her var topscorerne åbningen af Naturkraft, Kongehallen i Sagnlandet Lejre, Holmegaard Værk, Istidsruten, Happiness Museum, WOW Park og Arne Jacobsen udstillingen på Trapholt. Igen i 2020 var der flest omtaler at finde i de tyske medier (53 pct.), og tre ud af fire af alle omtaler var relateret til kyst- og naturturisme. 

Nu går det løs med pressebesøg

Hidtil har corona restriktioner forhindret pressebesøgene i år, men nu lysner det. Den klassiske rejsejournalistik forventes igen at komme i højsædet fra august, og i VisitDenmark ser man frem til igen at få gang i presseturene. 

"Erfaringsmæssigt giver mediernes besøg på destinationerne de bedste historier, så der ligger allerede nu invitationer og venter på journalisterne på alle markeder. Og vi er klar til at tage imod dem allerede nu. I år bliver det bl.a. gastronomi og design/arkitektur, som vi spiller med. Vi kører på med østers, Copenhagen Cooking, øl og de madvarer og steder, som indgår i vores Gastro 25 projekt. På arkitektursiden bliver det bl.a. HC Andersens Hus og Marsktårnet, der bliver de store trækplastre. Og så øger vi vores fokus på bæredygtighed i pressearbejdet ved at flette endnu flere bæredygtige oplevelser ind i vores besøg og kommunikation", siger Kathrine Lind Gustavussen.

Bæredygtighed står højt på agendaen hos de internationale journalister, og nogle medier stiller krav om en bæredygtig vinkel for at sende journalister på presserejse. Derfor bliver der i 2021 også fokus på historier, der inspirerer til bæredygtige rejser og oplevelser. Fx historier om vores cykelkultur, naturoplevelser, mad tilberedt med sæsonaktuelle råvarer, genbrugsbutikker, lokale designere/kunsthåndværkere, havnebade, nye bæredygtighedsinitiativer på hoteller osv.

Bæredygtighed er også et nyt tema, som der måles på i presseomtalen. I 2019 introducerede VisitDenmark temafortællingerne "The Seven Everyday Wonders of Denmark” på tværs af alle aktiviteter, og i analysen måles indholdet i omtalerne indhold for at se, hvilke temaer der slår godt igennem.
 

Share your wonders: