Markedsføring er lokalt forankret
Situationerne findes i alle egne af Danmark og kan f.eks. komme til udtryk i et lokalt vartegn, en naturoplevelse, en særlige atmosfære, arkitektur eller andre typer situationer og steder, der er særegne for området og dem, der lever der.
Destinationsselskaberne er derfor med til at identificere, hvilke situationer som skal vises i markedsføringen, og i juni holdt Destination Fyn og VisitDenmark en fælles workshop for at finde de fynske hverdagsoplevelser.
”Jeg er en stor fan af den tankegang, som ligger i The Land of Everyday Wonder. Danmark har en helt særlig profil i forhold til andre destinationer, når det gælder små oplevelser, og Fyn har i den grad noget at byde ind med her,” siger markedskommunikationschef Mads Asbild, Destination Fyn.
Han mener, at det er vigtigt, at turisterne rent faktisk også kan finde de oplevelser, som Danmark markedsføres på, og her spiller destinationsselskaberne en vigtig rolle:
”Vi skal møde folk i øjenhøjde. Det nemme er at fylde oplevelser ind i brandet, men det svære er at få turisterne til at mærke det, når de her her. Det skal findes i virkeligheden, være søgbart og bookbart. Og her har destinationerne en stor opgave,” siger Mads Asbild og peger på, at Destination Fyn blandt andet arbejder på at involvere fynboerne til at være en del af turismeoplevelsen.
Just another wonder
Når eksemplerne skal kommunikeres i annoncer, video og billeder, bliver det i en stil og tone, der har mere kant end tidligere, og som skal differentiere Danmark fra andre destinationer ved at være uformel, underspillet, inkluderende , informativ og med en humoristisk undertone.
Kommunikationen bliver bygget op om udsagnet ”Just Another”, som efterfølges af en oplevelse, som for turisterne er alt andet end en normal hverdag eller ordinær ferieoplevelse. Et eksempel kunne være teksten ”Just another busy street” oven på et billede af en hyggelig brostensbelagt gade i en dansk købstad. Eller som vist nedenfor.