Salling Rooftop in Aarhus

Ny markedsføring af Aarhus uden turistklichéer

30.8.2019
Foto: Photopop - VisitAarhus

Den nye internationale markedsføring fortæller historien om en by, hvor der er steder og stemninger, der nok er dagligdag for danskerne, men som er unikke for turisterne. Målet er flere turister fra UK, Tyskland, Sverige og Norge. 

VisitAarhus, Aarhus Airport, SAS  og VisitDenmark har netop lanceret en ny indsats for at tiltrække flere englændere, tyskere, nordmænd og svenskere til Aarhus. En video til youtube og facebook er hovedelementet i den nye kampagne, der spiller på temaerne kultur, god mad og så de steder, hvor århusianerne lever deres dagligdag, og som er særlige for netop Aarhus.

”Stadig flere internationale turister får øje på Aarhus-området, og det er en klar trend at besøge second cities. Når vi samler kræfterne i en ny stor markedsføringskampagne, kan vi inspirere endnu flere gæster til at besøge Aarhus og opleve vores unikke kombination af topattraktioner, gastronomi, natur, kultur, events og storbystemning”, siger direktør Pia Lange Christensen fra VisitAarhus.

Lufthavnen med til at tiltrække gæster

VisitAarhus, SAS og VisitDenmark har tidligere med succes kørt kampagner i udlandet sammen, men det er første gang, at Aarhus Airport går med i et større strategisk samarbejde om at trække flere turister til byen.

”Aarhus Airport er en naturlig spiller i arbejdet med at tiltrække gæster til Aarhus. Lufthavnen er porten ind til Aarhus og med den totalrenoverede lufthavn understøtter vi på alle måder fortællingen om det ekstraordinære i det små. Gæsterne skal opleve den særlige Aarhusstemning allerede, når de sætter fod på dansk jord, og det skal være en unik oplevelse. Vi er nok den eneste lufthavn i verden uden VIP-lounge, for alle gæster skal have glæde af de nyindrettede eksklusive loungeområder og det nordiske madkoncept baseret på lokale råvarer”, siger lufthavnsdirektør Peer H. Kristensen.

Ny rute til Manchester
SAS åbnede i foråret en ny rute mellem Aarhus og Manchester, og det er bl.a. den rute, der nu skal få glæde af kampagnen i form af flere turister til Aarhus. Syv pct. af de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus var britiske i 2018, hvorimod Tyskland tegnede sig for 24 pct., Norge for 18 pct. og Sverige for 17 pct. Samlet set udgjorde de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus ca. en tredjedel af alle ferieovernatninger. 

”Siden vi begyndte at flyve direkte fra Oslo og Stockholm til Aarhus, har vi set en stærk interesse for både ferierejser og erhvervsrejser til Aarhus. Vi er glade for at markedsføre byen i denne kampagne sammen med vores kampagnepartnere, så vi kan inspirere flere til at flyve til og opleve Aarhus og alt det, som man kan se og gøre der”, siger William Reed, International Marketing Manager, SAS.
 

Væk fra turistklichéerne
Det er bl.a. Den Uendelige Bro, AroS, Moesgaard Museum, Den Gamle By, Tivoli Friheden og Salling Rooftop, der skal friste de udenlandske turister. Men også byens gader, arkitektur og rum som f.eks. Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget. For det er i høj grad århusianernes dagligdag, der skal trække turister til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel.

Aarhus filmen er således den første som lanceres fuldt ud i det nye Danmarksbrand, som vil præge den internationale markedsføring af Danmark fremover. Her er der fokus på Everyday Wonders, det vil sige de ting, som er hverdag for danskerne og så alligevel er ret specielle.

Herom siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra VisitDenmark. 

”Vi vil gerne væk fra de klassiske ferieklicher og i stedet kommunikere i ny tone, stil og retorik på en forhåbentlig overraskende måde, som kan fange de udenlandske turisters interesse. Vi har jo ikke Eiffeltårnet og andre verdensberømte ikoner, men vi lever en dagligdag og har en livsstil, som mange udlændinge synes er fantastisk og som kan give ny inspiration til andre måder at leve på. Det vil vi gerne vise frem. At vi f.eks. cykler og kan hoppe i havnen er dagligdag for os  - men det er specielt og særligt for folk i andre lande”.

Filmen er lavet i samarbejde med det engelske bureau Fold7, der bl.a. har produceret Carlsbergs film med Mads Mikkelsen, og kampagnen kører nu og frem til 9. september.